Maanantai 12.11.2018 (radio)

Vuonna -97 syntyneiden elämää tutkittiin

Tyttö katselee ikkunasta ulos.
Tukimukseen kerättiin tietoja 60 000 nuoresta. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomessa on tehty iso tutkimus vuonna -97 syntyneistä nuorista. Tutkimukseen kerättiin tietoa 60 000 nuoresta.

Tutkimus kertoo, että osalla nuorista on mennyt huonosti. 20 prosentilla on ollut mielenterveyden ongelmia. Viranomaiset ovat ottaneet huostaan 6 prosenttia nuorista eli siirtäneet heidät pois kotoa ainakin vähäksi aikaa.

Suurin osa 20-vuotiaista suomalaisista voi hyvin. Parhaiten menee niillä nuorilla, joiden vanhemmatkin voivat hyvin. Yliopistoon lähtevät yleensä ne lapset, joiden vanhemmatkin ovat opiskelleet paljon.

Huonoa kohtelua laitoksissa

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin
Maija Sakslin. Kuva: Markku Pitkänen / Yle

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin sanoo, että joissakin Suomen laitoksissa kohdellaan ihmisiä huonosti.

Sakslin käy tarkastamassa laitoksia, joissa hoidetaan esimerkiksi huostaanotettuja lapsia. Hän sanoo, että joissakin laitoksissa lapsia rangaistaan niin, että heidät pannaan yksin lukkojen taakse. Lapsia myös käsketään riisumaan vaatteet, kun heiltä etsitään esimerkiksi huumeita. Suomen laki kieltää sen.

Sakslin kertoo, että kuopiolaisessa Niuvanniemen mielisairaalassa osataan hoitaa lapsia ja nuoria hyvin. Siellä lapsia ei tarvitse sitoa, eristää, pitää kiinni eikä käskeä riisumaan vaatteita.

Vanhojen tositarinoita seksistä

sänky jossa ryppyiset lakanat
Seksi ei ole vain nuorten juttu. Kuva: AOP

Espoossa tulee teatteriin esitys, jossa 6 eläkeläistä kertoo yleisölle seksistä. Eläkeläiset kertovat omasta elämästä asioita, jotka ovat totta. He kertovat, minkälaista seksi oli nuorena ja minkälaista se on vanhana. Esimerkiksi 86-vuotias Osmo Tuorila sanoo, että hän haluaa seksiä edelleen ja se on tosi tärkeää.

Kanadalainen teatteriryhmä on tehnyt samanlaisia esityksiä tavallisten ihmisten kanssa myös muualla maailmassa.

Osakkeet tililtä toiselle

mies puhuu lankapuhelimeen
Oletko unohtanut osakkeet? Kuva: Getty Images

Moni suomalainen on ehkä unohtanut, että hän omistaa puhelinyhtiön osakkeita.

Puhelinyhtiöiden osakkeita on ollut kauan Arvopaperikeskuksen tileillä. Tilit lopetetaan pian, ja siksi osakkeet täytyy siirtää pois, esimerkiksi johonkin pankkiin.

Arvopaperikeskuksessa on vielä noin 55 000 tiliä. Tileillä on osakkeita yhteensä 800 miljoonan euron arvosta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä