Maanantai 12.12.2022 (radio)
Talvimyrsky

Etelä-Suomessa on talvimyrsky. Lunta sataa paljon ja tuuli on kovaa.
Maanteillä ajokeli on lumisateen takia paikoin tosi huono. Poliisi sanoo, että maanteillä pitää ajaa hidasta vauhtia. Ohituksia kannattaa välttää.
Ainakin Helsingin kaupungin ja Päijät-Hämeen pelastuslaitokset sanovat, että autolla ei kannata maanantai-iltana ajaa ollenkaan, ellei ole tärkeä syy.
Myrskyn takia joitakin junavuoroja on peruttu. Finnair kertoo, että lentokoneet ovat aikataulusta myöhässä. Lentoja on ehkä myöhässä myös huomenna tiistaina.
Myrsky kaataa ehkä puita sähkölinjoille. Tämän takia sähköt voivat mennä poikki.
Jotkut hiihtokeskukset sulkivat laskettelurinteet myrskyn takia.
Ulkomaalaiset turistit
Suomessa käy vähemmän ulkomaalaisia turisteja kuin ennen koronaa. Ulkomaalaisia turisteja on tänä vuonna ollut Suomessa 30 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019. Varsinkin aasialaisia turisteja on Suomessa vähemmän kuin aikaisemmin.
Lappiin odotetaan joulun aikaan paljon turisteja ulkomailta. Lappiin tulee tänä vuonna paljon ihmisiä Euroopasta. Myös USA:sta matkustaa Lappiin enemmän ihmisiä kuin aikaisempina vuosina.
Jouluposti

Suomalaiset lähettävät ennen joulua paljon joulupostia ja joulupaketteja.
Posti arvioi, että ihmiset lähettävät eniten paketteja tällä viikolla. Jo viime viikolla posti toimitti yhteensä 1,5 miljoonaa pakettia. Tämä on selvästi enemmän kuin tavallisella viikolla.
Pakkasennätys

Lapissa mitattiin maanantaina aamulla talven kylmin lämpötila. Savukosken Tulppiossa oli pakkasta 33,6 astetta. Monella muullakin mittauspaikalla Lapissa oli yli 30 astetta pakkasta.
Sää
Tiistaina sataa lisää lunta suuressa osassa maata. Lapissa on poutaa.
Lapissa on noin 20 astetta pakkasta. Muualla maassa pakkasta on noin 10 astetta. Sää on tuulinen, joten sää tuntuu tosi kylmältä.
Ajokeli on huono tai erittäin huono Etelä-Suomessa ja myös monin paikoin Keski-Suomessa. Merellä on myrskyä tai tuuli on kovaa.