Maanantai 12.2.2018 (radio)

Enni Rukajärvi voitti pronssia

Enni Rukajärvi
Enni Rukajärvi voitti olympiapronssia lumilautailun slopestyle-kisassa Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suomi on voittanut toisen mitalin Etelä-Korean talviolympialaisissa.

Enni Rukajärvi voitti pronssia lumilautailun slopestyle-kisassa eli hän oli 3. Kultamitali meni Yhdysvaltoihin ja hopeamitali Kanadaan.

Slopestyle-kisassa lumilautailijat tekevät erilaisia temppuja rinteessä, jossa on esimerkiksi erilaisia hyppyreitä, kaiteita ja kouruja.

Suomi on nyt voittanut 2 pronssimitalia Pyeongchangin olympialaisista. Rukajärven lisäksi hiihtäjä Krista Pärmäkoski voitti pronssimitalin lauantaina hiihdon yhdistelmäkilpailussa.

Alkon olut- ja lonkeromyynti romahti

Alkon juomamyynnit tammikuussa.
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Alkon myynti laski tammikuussa tosi paljon viime vuoden tammikuusta. Esimerkiksi olutta myytiin 27 prosenttia vähemmän ja lonkeroita 39 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten tammikuussa.

Tammikuu on perinteisesti Alkon hiljaisin myyntikuukausi.

Tänä vuonna Alkon myyntiin on vaikuttanut myös alkoholilain muutos. Tammikuun alusta lähtien esimerkiksi vahvempaa A-olutta ja lonkeroa on voinut ostaa myös ruokakaupoista. Ennen niitä sai vain Alkosta.

Uudet ministerit aloittivat työt

Kai Mykkänen (kok.) on valittu sisäministeriksi ja Anne-Mari Virolainen (kok.) hänen paikalleen ulkomaankauppaministeriksi kokoomuksen eduskuntaryhmän kokouksessa Helsingissä 6. helmikuuta.
Kai Mykkänen aloitti sisäministerinä ja Anne-Mari Virolainen ulkomaankauppa- ja kehitysministerinä. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Kokoomuksen uudet ministerit ovat aloittaneet työnsä hallituksessa.

Anne-Mari Virolainen nimitettiin tänään ulkomaankauppa- ja kehitysministeriksi. Kai Mykkänen siirtyi sisäministeriksi.

Saimaannorppien määrä kasvaa

norppa
Saimaalla elää pian yli 400 norppaa. Kuva: Eero Korhola

Saimaannorpan suojelu on sujunut odotettua paremmin.

Suojelun ensimmäinen tavoite oli, että Saimaalla elää 400 norppaa. Tavoite toteutuu ehkä jo tänä vuonna. Se on 7 vuotta aikaisemmin kuin alunperin suunniteltiin.

Metsähallitus sanoo, että Saimaalla eli viime talvena noin 380 norppaa. Tänä keväänä kuutteja eli norpan poikasia syntyy ehkä jopa 90.

Maailman luonnonsäätiö sanoo, että 400 norppayksilöä on vain välitavoite. Saimaannorppa on yhä uhanalainen ja tarvitsee suojelua.

Tänään on viittomakielen päivä

Juhana Salonen puolikuvassa.
Kirjailija Juhana Salosen kirja sai palkinnon vuoden viittomakieliteosta.

Suomessa on vietetty tänään maanantaina Viittomakielen päivää.

Päivän kunniaksi Kuurojen liitto on myöntänyt Vuoden viittomakieliteko -palkinnon. Palkinnon saa kirjailija Juhana Salonen. Hän on kirjoittanut kirjan Viiton - olen olemassa. Kirja on kuuron nuoren kasvutarina.

Viittomakieltä käyttävät kuulovammaiset ihmiset. Viittomakieltä puhutaan esimerkiksi käsien liikkeillä ja kasvojen ilmeillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä