Maanantai 12.3.2018 (radio)

Suomelle tuli kultaa paralympialaisista

Matti Suur-Hamari
Kultamitali oli ensimmäinen Matti Suur-Hamarille ja koko Suomen joukkueelle Etelä-Korean paralympialaisissa. Kuva: Riku Valleala / Lehtikuva

Suomi on voittanut ensimmäisen kultamitalin paralympialaisissa Etelä-Koreassa.

Rovaniemeläinen Matti Suur-Hamari voitti kultaa lumilautacrossissa. Suomalainen voitti loppukilpailussa amerikkalaisen Keith Gabelin, joka kaatui laskun alkuvaiheessa.

Suur-Hamari kisaa vielä perjantaina slalomissa.

Broileri voi sisältää haitallisia bakteereja Suomessakin

kananlihaa leikataan
Kun käsittelee broilerinlihaa, pitää olla huolellinen ja pestä kädet ja leikkuulauta hyvin. Kanaa kannattaa leikata ihan omalla laudalla. Kuva: AOP

Broilerinlihassa on paljon haitallisia bakteereita. Bakteerit voivat aiheuttaa tulehduksia, joita tutut antibiootit eivät paranna. Tällaiset bakteerit ovat ESBL-bakteereita.

Euroopan elintarvikeviranomaisen raportti kertoo, että haitallisten bakteerien määrä broilerinlihassa on lisääntynyt. Ne ovat tavallisia suolistobakteereita, mutta ne ovat kehittäneet vastustuskyvyn antibiooteille. Ongelma johtuu siitä, että antibiootteja käytetään liikaa.

Suomalainen broilerinliha on raportissa puhtainta. Silti Suomessa yli 20 prosenttia broilerinlihasta sisältää ESBL-bakteereita. Esimerkiksi Belgiassa näitä bakteereita on käytännössä kaikessa broilerinlihassa.

Keinot torjua bakteereita ovat vanhoja: liha ja kasvikset leikataan eri leikkuulaudoilla, kädet pestään hyvin, ja uuni lämmitetään kuumaksi. Kaikki tämä on yhä tärkeämpää. Tutkijat ennustavat, että vuonna 2050 maailmassa kuolee 10 miljoonaa ihmistä erilaisiin tulehduksiin, jos antibiootit eivät enää tehoa.

Maksuton toisen asteen koulutus eteni eduskuntaan

Kirjapino kassapöydällä.
Lukiossa on kallista opiskella, koska oppikirjat maksavat paljon. Kuva: Jussi Mansikka / Yle

Maksuton toisen asteen koulutus tulee eduskunnan käsittelyyn. Kansalaisaloite sai viikonloppuna 50 000 allekirjoitusta täyteen.

Aloite vaatii, että toisen asteen opinnoista ei tarvitse maksaa. Esimerkiksi lukio maksaa nuorelle tuhansia euroja, koska kirjat ovat kalliita. Ammattiopintojen kustannukset ovat erilaisia eri aloilla.

Yksi aloitteen käynnistäjistä oli Pelastakaa Lapset ry.

EU:n vammaiskortteja saa tilata toukokuussa

Kuvakaappaus Kehitysvammaisten palvelusäätiön verkkosivulta. Symboli ja teksti: Yhdenvertaisuus, osallisuus aktiivisuus - vammaiskortti.

EU:n vammaiskortti tulee käyttöön Suomessa toukokuussa. Korttia haetaan Kelasta, ja sen jälkeen asiakas tilaa kortin sen toimittajalta.

Vammaiskortti on vapaaehtoinen ja maksullinen kortti. Se auttaa vammaisten kommunikointia ja osallistumista Suomessa ja muissa EU-maissa. Korttia näyttämällä vammainen voi pyytää apua esimerkiksi matkoilla, tapahtumissa ja palveluissa.

Vammaiskorttia varten tarvitaan kunnan tai Kelan myöntämä päätös. Suomessa on noin 300.000 ihmistä, joilla on oikeus vammaiskorttiin.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä