Maanantai 12.4.2021 (radio)


Koronarokotukset

Koronarokotukseen käytettäviä ruiskuja rokotuspisteessä.
Liedossa saadaan päätökseen yli 70-vuotiaiden rokotukset. Kuvituskuva. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Koronarokotukset etenevät Suomessa hyvin. Noin 20 prosenttia suomalaisista on jo rokotettu koronaa vastaan ainakin kerran.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että Suomeen saadaan myöhemmin keväällä enemmän koronarokotteita kuin ennen. Toukokuussa Suomeen saadaan 300 000 koronarokotetta joka viikko.

Kaikki riskiryhmät saavat koronarokotuksen ehkä toukokuun puoliväliin mennessä. Sen jälkeen aloitetaan työikäisten koronarokotukset.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos arvioi, että heinäkuun alkuun mennessä ensimmäinen koronarokote on annettu kaikille, jotka haluavat koronarokotuksen.

Koronatartunnat

Hoitaja ojentaa koronatestipuikkoa.
Kuva: Mari Kahila / Yle

Uusien koronatartuntojen määrä vähenee.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi maanantaina, että uusia koronatartuntoja on 225. Viimeksi päivän koronaluku oli näin pieni noin 3 kuukautta sitten.

Lähiopetus

Katriina Raine pitää ilmaisutaidon tuntia etänä.
Etäopetus on jatkunut monissa kouluissa jo pitkään. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Lähiopetus alkaa taas monissa kouluissa.

Monet yläkoulut, lukiot ja ammattikoulut ovat antaneet oppilaille etäopetusta koronan takia. Oppilaat ovat siis pysyneet kotona ja opiskelleet tietokoneen kautta.

Nyt oppilaat pääsevät taas kouluun lähiopetukseen.

Ramadan

Kuvassa myyntipöydällä on Baklava-leivonnaisia. Pöydän takana seisoo kaksi miestä, jotka ovat leipomon työntekijöitä.
Paastokuukauden aikana syödään vasta auringonlaskun jälkeen. Ilta-aterilla syödään esimerkiksi baklavaa. Kuva: AOP

Muslimien paastokuukausi ramadan alkaa.

Suomessa ramadan alkaa huomenna tiistaina. Ramadan loppuu toukokuun 12. päivä.

Ramadaniin kuuluu paasto. Paaston aikana ei syödä eikä juoda, kun aurinko on taivaalla.

Monet maailman muslimijohtajat sanovat, että koronarokotteen voi ottaa myös paaston aikana. Koronarokotteen ottaminen ei riko paastoa.

Ramadanin jälkeen vietetään id al-fitr -juhlaa. Suomessa id al-fitr on tänä vuonna toukokuun 13. päivä.

Lämpöennätys

Ihmisiä ulkoilemassa Lappeenrannan satamassa.
Maanantai oli lämmin päivä. Kuva: Kalle Purhonen / Yle

Maanantaina on mitattu tämän kevään lämpöennätys. Ennätys on 17,1 astetta. Tämän kevään lämpöennätys mitattiin Parikkalassa, Itä-Suomessa.

Ilmatieteen laitos kertoo, että kaikkien aikojen lämpöennätys huhtikuussa on 25,5 astetta. Se mitattiin 100 vuotta sitten Jyväskylässä.

Sää

Sääkartta.
Kuva: Yle

Tiistaina pohjoisessa sataa lunta tai räntää. Etelässä on poutaa ja aurinkokin paistaa.

Sää kylmenee vähän. Lämpötila on alle 10 astetta myös etelässä.

Tiistain jälkeen sää on edelleen sateeton eli poutainen. Sää myös lämpenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä