Maanantai 12.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

EM-voitto Italialle

Italialaiset Mantalla.
Italialaiset juhlivat EM-voittoa myös Havis Amandan patsaan ympärillä Helsingissä. Kuva: Federico Ferrara.

Jalkapallon EM-kilpailut ovat loppuneet, ja Italiassa on juhlittu voittoa.

Italia on jalkapallon uusi Euroopan mestari. Italia voitti sunnuntaina Englannin jalkapallon EM-kilpailujen loppuottelussa.

Loppuottelu oli jännittävä. Kun peliaika loppui, tilanne oli tasan 1 - 1. Rangaistuspotkukilpailussa Italia oli parempi ja voitti pelin.

Voiton jälkeen alkoivat italialaisten juhlat. Italialaiset juhlivat myös Suomessa, esimerkiksi Helsingin kauppatorilla Havis Amandan patsaan ympärillä.

Helsinki Cup

Kirsi Kavanne Helsinki Cupissa.
Nuoria jalkapallon pelaajia ja Helsinki Cupin toimitusjohtaja Kirsi Kavanne. Kuva: Matti Myller / Yle

Täällä Suomessa on alkanut jalkapallon Helsinki Cup. Se kestää koko viikon.

Helsinki Cup on lasten ja nuorten jalkapallotapahtuma. Tänä vuonna mukana on yli 1400 joukkuetta ja yli 20 000 pelaajaa.

Helsinki Cupissa on joukkueita myös Virosta ja Ranskasta. Tapahtumassa noudatetaan koronaohjeita.

Suomalaisten säästöt

Rahaa, seteleitä.
Korona-aikana rahaa on jäänyt säästöön. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Monen suomalaisen säästöt ovat kasvaneet korona-aikana. Rahaa on jäänyt säästöön, kun esimerkiksi ulkomaanmatkoja ei ole voinut tehdä.

Ylen kysely kertoo, että monet eivät aio käyttää säästöjä heti korona-ajan jälkeen. Moni suomalainen suunnittelee säästöjen sijoittamista esimerkiksi osakkeisiin.

Rahaa aiotaan kuitenkin myös kuluttaa, esimerkiksi matkoihin.

Moottoripyörien törmäys

Onnettomuuspaikka Kärkölässä 12. heinäkuuta 2021.
Ihmiset ovat tuoneet onnettomuuspaikalle kukkia. Kuva: Markku Heikkilä / Lehtikuva

Kärkölässä on tapahtunut vakava liikenneonnettomuus. 3 ihmistä kuoli, kun 2 moottoripyörää törmäsi toisiinsa.

Onnettomuudessa kuolivat molempien moottoripyörien kuljettajat ja matkustaja, joka oli toisen moottoripyörän kyydissä.

Onnettomuus tapahtui sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Poliisi tutkii, mikä oli onnettomuuden syy.

Kärkölä on vähän alle 100 kilometrin päässä Helsingistä.

Kesän hukkumistapaukset

Ilta-aurinko paistaa Hietaniemen uimarannalla Helsingissä.
Kuuma sää innostaa ihmisiä vesille. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Viikonloppuna on hukkunut monta ihmistä. Poliisi kertoo, että viikonloppuna hukkui ainakin 6 miestä ja 1 nainen.

Koko alkukesän aikana hukkumistapauksia on ollut paljon. Kesäkuussa hukkui 30 ihmistä.

Kuuma sää

sääkartta
Kuva: Yle

Aurinkoinen kesäsää jatkuu.

Suuressa osassa maata on poutaa, eli vettä ei sada. Pohjois-Lapissa voi kuitenkin tulla vähän sateita tiistaina.

Lämpötila on 25 ja 30 asteen välillä. Lapissa on vähän kylmempää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä