Maanantai 12.8.2019 (radio)


Kiky-sopimus

Henkilö allekirjoittaa työsopimusta.
Kilpailukykysopimus eli kiky-sopimus pidensi työaikaa. Kuva: Pixabay

Kilpailukykysopimus on tuonut Suomeen lisää työpaikkoja. Niin arvioi Elinkeinoelämän tutkimuslaitos eli Etla.

Kilpailukykysopimus eli kiky-sopimus tuli voimaan vuonna 2016. Sopimus esimerkiksi pidensi työaikaa 24 tuntia vuodessa. Se tuo Suomeen tuhansia työpaikkoja, Etla sanoo.

Kilpailukykysopimuksesta voi tulla riitaa syksyn palkkaneuvotteluissa. Työnantajat haluavat jatkaa työajan pidennystä. Työntekijät haluavat, että pidennys loppuu.

Verottajan virhe

Vero logo
Ohjelmistovirhe sotki Verottajan kirjeet viime viikolla. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Verottaja on kertonut, miksi sen kirjeissä oli virheitä. Syy oli tulostusohjelmassa.

Verottaja lähetti viime viikolla asiakkaille kirjeitä, joissa oli vääriä tietoja. Asiakas sai esimerkiksi toisen ihmisen verotietoja.

Virheitä sattui kuitenkin vähemmän kuin pelättiin. Vääriä tietoja oli alle 3000 kirjeessä.

Verottaja on kertonut, että asiakas voi tuhota kirjeen, jossa on vääriä tietoja.

Geneven sopimus

Kalle Löövi.
Kalle Löövi sanoo, että nykyaikainen sota rikkoo usein Geneven sopimusta. Kuva: Eljas Niskanen / Yle

Nyt on kulunut 70 vuotta siitä, kun Geneven sopimus solmittiin. Sopimuksessa on säännöt sodalle.

Sopimus kertoo esimerkiksi, miten sotilaiden pitää suojella ja auttaa ihmisiä, jotka eivät osallistu taisteluun.

Kalle Löövi Suomen Punaisesta Rististä sanoo, että nykyaikainen sota rikkoo Geneven sääntöjä jatkuvasti.

Ongelma on esimerkiksi se, että taisteluja käydään usein kaupungissa ihmisten keskellä. Myös avustustyöntekijät joutuvat keskelle taisteluja.

Naistenklinikan tulipalo

Palomiehiä ja paloauto naistenklinikan edustalla
Naistenklinikalla syttyi tulipalo sunnuntaina. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Helsingin Naistenklinikalla on ollut tulipalo. Tulipalo syttyi sunnuntaina roskakuilussa. Savua pääsi myös rakennuksen sisälle.

Tulipalon takia Naistenklinikalta siirrettiin pois noin 70 perhettä.

Tulipalo on vaikuttanut Naistenklinikan toimintaan myös maanantaina. Synnyttäjät on ohjattu muihin sairaaloihin.

Vadelmien kypsyminen

Tarhavadelmia Sotkamossa.
Vadelma on suosittu marja. Kuva: Timo Sihvonen / Yle

Vadelmat ovat kypsyneet hitaasti, koska kesä on ollut melko kylmä.

Vadelmia kasvatetaan myös kasvutunneleissa. Myös kasvutunneleissa marjat ovat kypsyneet hitaasti pilvisen sään ja kylmien öiden takia. Vadelmat ovat kypsyneet ulkona avomaalla jopa nopeammin kuin kasvutunneleissa.

Vadelmia kypsyy vielä pitkään. Marjoja poimitaan vielä myös syyskuussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä