Maanantai 12.8.2019 (radio)


Kiky-sopimus

Henkilö allekirjoittaa työsopimusta.
Kilpailukykysopimus eli kiky-sopimus pidensi työaikaa. Kuva: Pixabay

Kilpailukykysopimus on tuonut Suomeen lisää työpaikkoja. Niin arvioi Elinkeinoelämän tutkimuslaitos eli Etla.

Kilpailukykysopimus eli kiky-sopimus tuli voimaan vuonna 2016. Sopimus esimerkiksi pidensi työaikaa 24 tuntia vuodessa. Se tuo Suomeen tuhansia työpaikkoja, Etla sanoo.

Kilpailukykysopimuksesta voi tulla riitaa syksyn palkkaneuvotteluissa. Työnantajat haluavat jatkaa työajan pidennystä. Työntekijät haluavat, että pidennys loppuu.

Verottajan virhe

Vero logo
Ohjelmistovirhe sotki Verottajan kirjeet viime viikolla. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Verottaja on kertonut, miksi sen kirjeissä oli virheitä. Syy oli tulostusohjelmassa.

Verottaja lähetti viime viikolla asiakkaille kirjeitä, joissa oli vääriä tietoja. Asiakas sai esimerkiksi toisen ihmisen verotietoja.

Virheitä sattui kuitenkin vähemmän kuin pelättiin. Vääriä tietoja oli alle 3000 kirjeessä.

Verottaja on kertonut, että asiakas voi tuhota kirjeen, jossa on vääriä tietoja.

Geneven sopimus

Kalle Löövi.
Kalle Löövi sanoo, että nykyaikainen sota rikkoo usein Geneven sopimusta. Kuva: Eljas Niskanen / Yle

Nyt on kulunut 70 vuotta siitä, kun Geneven sopimus solmittiin. Sopimuksessa on säännöt sodalle.

Sopimus kertoo esimerkiksi, miten sotilaiden pitää suojella ja auttaa ihmisiä, jotka eivät osallistu taisteluun.

Kalle Löövi Suomen Punaisesta Rististä sanoo, että nykyaikainen sota rikkoo Geneven sääntöjä jatkuvasti.

Ongelma on esimerkiksi se, että taisteluja käydään usein kaupungissa ihmisten keskellä. Myös avustustyöntekijät joutuvat keskelle taisteluja.

Naistenklinikan tulipalo

Palomiehiä ja paloauto naistenklinikan edustalla
Naistenklinikalla syttyi tulipalo sunnuntaina. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Helsingin Naistenklinikalla on ollut tulipalo. Tulipalo syttyi sunnuntaina roskakuilussa. Savua pääsi myös rakennuksen sisälle.

Tulipalon takia Naistenklinikalta siirrettiin pois noin 70 perhettä.

Tulipalo on vaikuttanut Naistenklinikan toimintaan myös maanantaina. Synnyttäjät on ohjattu muihin sairaaloihin.

Vadelmien kypsyminen

Tarhavadelmia Sotkamossa.
Vadelma on suosittu marja. Kuva: Timo Sihvonen / Yle

Vadelmat ovat kypsyneet hitaasti, koska kesä on ollut melko kylmä.

Vadelmia kasvatetaan myös kasvutunneleissa. Myös kasvutunneleissa marjat ovat kypsyneet hitaasti pilvisen sään ja kylmien öiden takia. Vadelmat ovat kypsyneet ulkona avomaalla jopa nopeammin kuin kasvutunneleissa.

Vadelmia kypsyy vielä pitkään. Marjoja poimitaan vielä myös syyskuussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä