Maanantai 13.11.2017 (radio)

Nuorten erityisruokavalio 

Sanni Issakainen, Julia Ikonen, Pinja Leppänen ja Anni Tirkkonen
17-vuotiaat Sanni Issakainen, Julia Ikonen, Pinja Leppänen ja Anni Tirkkonen noudattavat kaikki erityisruokavaliota. Kuva: Anu Rummukainen / Yle

Monet nuoret noudattavat erityisruokavaliota. Uuden tutkimuksen mukaan erityisruokavaliota noudattaa noin 20 prosenttia nuorista.

Yleisin syy nuorten erityisruokavalioon on sairaus. Jos ihminen sairastaa esimerkiksi diabetesta, keliakiaa tai allergioita, hän ei voi syödä mitä tahansa.

Toiseksi yleisin syy erityisruokavalioon on painonhallinta.

Etenkin pojilla erityisruokavalio johtuu usein myös urheilusta.

Tutkimus tehtiin Itä-Suomen yliopistossa. Siihen kerättiin tietoja nuorten terveystapatutkimuksista melkein 40 vuoden ajalta. Tutkimuksiin on vastannut yli 43 000 teini-ikäistä nuorta.

Maanjäristys Iranin ja Irakin rajaseudulla

Irakinkartta.
Maanjäristyksen keskus oli Irakin puolella lähellä Iranin rajaa.

Iranin ja Irakin maanjäristys on aiheuttanut suurta tuhoa.

Järistyksessä kuoli yli 400 ihmistä. Loukkaantuneita on yli 6000. Uhrien määrä voi vielä kasvaa.

Järistys aiheutti maanvyörymiä, rikkoi taloja, katkoi teitä ja sähköjä. Hätämajoitusta tarvitsee yli 70 000 ihmistä, sanoo iranilainen avustusjärjestö.

Maanjäristys sattui Iranin ja Irakin rajaseudulla. Jälkijäristyksiä on ollut yli 100.

Somalimaan presidentinvaali

Faisal Ali Warabe.
Faisal Ali Warabe. Kuva: Yle

Somalimaassa on äänestetty tänään presidentinvaaleissa.

Presidenttiehdokkaita on yhteensä kolme. Heistä kahdella on siteitä Suomeen.

Yksi ehdokkaista on Somalimaan parlamentin entinen puhemies Abdirahman Irro. Hän asui ennen Suomessa.

Abdirahman Irro.
Abdirahman Irro. Kuva: Yle

Faisal Ali Warabe taas on Suomen kansalainen. Hänen UCID-puolueensa perustettiin Helsingissä 90-luvun alussa.

Somalimaa julistautui itsenäiseksi Somaliasta jo 90-luvulla, mutta muut maat eivät ole tunnustaneet sen itsenäisyyttä.

Juhlaraha 100-vuotiaalle Suomelle

Itsenäisyyspäivän kunniaksi lyöty juhlaraha.
Suomen juhlaraha on 20 euron hopeakolikko. Kuva: Suomen Rahapaja Oy

100-vuotias Suomi saa juhlarahan. Juhlaraha on hopeinen kolikko.

Kolikon toisella puolella on lyhyt teksti Suomen itsenäisyysjulistuksesta suomeksi ja ruotsiksi. Toisella puolella on kuva Heimolan talosta, jossa Suomen itsenäisyysjulistus allekirjoitettiin 6. joulukuuta 1917.

Juhlaraha julkaistaan kahden viikon kuluttua.

Terveisiä Croydonista!

lapsia askartelemassa.
Croydonin suomikoululaiset askartelevat

Suomi-koulujen oppilaat eri puolilta maailmaa lähettävät terveisiä Suomeen, kun itsenäinen Suomi nyt täyttää 100 vuotta.

Uusimmat terveiset tulevat Lontoosta, Croydonin Suomi-koulusta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kesäinen vaaramaisema. Metsää ja järvi.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

suomikoulu Thunder Bayssa.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä