Maanantai 13.1.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka paljon Fiskars aikoo vähentää väkeä eri puolilla maailmaa?

Oikea vastaus:

Noin 220 työntekijää.

2.Entä kuinka paljon vähennetään Suomessa?

Oikea vastaus:

Ehkä noin 60 työntekijää.

3.Tuntevatko monet suomalaiset ihmisiä, jotka käyttävät huumeita?

Oikea vastaus:

Kyllä, aika monet tuntevat. Alle 35-vuotiaista suomalaisista yli puolet tuntee jonkun, joka käyttää huumeita.

4.Kuinka moni ihminen kuoli huumeisiin Suomessa viime vuonna?

Oikea vastaus:

Noin 260.

5.Minkä elimen siirtoja tehtiin Suomessa eniten viime vuonna?

Oikea vastaus:

Munuaisensiirtoja.

6.Kuinka moni ihminen odottaa nytkin uutta elintä?

Oikea vastaus:

Noin 570.

7.Mitä Filippiineillä on tapahtunut?

Oikea vastaus:

Siellä on alkanut tulivuorenpurkaus.

8.Ovatko ihmiset joutuneet lähtemään pakoon purkausta?

Oikea vastaus:

Kyllä, yli 20 000 on jo lähtenyt pakoon. Jos purkaus kiihtyy, ehkä jopa sadat tuhannet ihmiset pitää viedä pois alueelta turvaan jonnekin muualle.

9.Mikä hyvää uutisessa kerrotaan Australian metsäpaloista?

Oikea vastaus:

Iso metsäpalo kansallispuistossa on saatu hallintaan.

10.Tarkoittaako se, että Australian tulipalot ovat pian ohi?

Oikea vastaus:

Ei. Kymmenet muut maastopalot palavat yhä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä