Maanantai 13.1.2020 (radio)

Fiskars vähentää

Fiskarsin Norden-sarjan keittiöveitset esittelytilaisuudessa vuonna 2018.
Fiskars valmistaa esimerkiksi keittiöveitsiä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Fiskars vähentää työntekijöitä.

Fiskars vähentää yhteensä noin 220 työntekijää eri puolilla maailmaa. Suomessa lopettaminen uhkaa ehkä 60 työpaikkaa.

Vähennyksillä halutaan pienentää kuluja noin 20 miljoonaa euroa vuodessa.

Fiskars valmistaa esimerkiksi taloustavaroita ja puutarhatyövälineitä.

Huumeet yleistyvät

Käytetty huumeruisku
Käytetty huumeruisku. Kuva: Timo Sihvonen / Yle

Huumeet ovat yhä tavallisempia Suomessa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen uusi tutkimus kertoo, että alle 35-vuotiaista suomalaisista yli puolet tuntee jonkun, joka käyttää huumeita. Yli 30 prosenttia myös kertoo, että heille on joskus tarjottu huumeita käytettäväksi tai ostettavaksi.

Huumeiden kokeilu ja käyttö ovat jatkuvasti yleistyneet Suomessa. Viime vuonna Suomessa kuoli huumeisiin noin 260 ihmistä eli enemmän kuin koskaan aiemmin.

Elinsiirtoja ennätysmäärä

Nainen pitää kädessään elinluovutuskorttia ja lompakkoa.
Monet suomalaiset ovat täyttäneet elinluovutuskortin. Kuva: Tuomas Hirvonen / Yle

Suomessa tehtiin viime vuonna ennätysmäärä elinsiirtoja.

Munuais- ja maksaliitto kertoo, että viime vuonna tehtiin yhteensä yli 450 elinsiirtoa. Eniten tehtiin munuaisensiirtoja, noin 300. Toiseksi eniten tehtiin maksansiirtoja, noin 60.

Elinluovuttajia Suomessa oli viime vuonna noin 140. Luovuttajien keski-ikä oli runsaat 54 vuotta.

Uutta elintä odottaa jatkuvasti noin 570 ihmistä.

Filippiinien tulivuorenpurkaus

Taal tulivuori purkautuu.
Tulivuori Taal purkautuu Filippiineillä. Kuva: Ted Aljibe / AFP

Filippiineillä on alkanut tulivuorenpurkaus. Taal-tulivuori syöksee ilmaan tuhkaa ja laavaa.

Jo yli 20 000 ihmistä on lähtenyt pakoon tulivuorenpurkausta. Jos purkaus vielä kiihtyy, alueelta pitää evakuoida ehkä jopa satoja tuhansia ihmisiä.

Taal sijaitsee noin 70 kilometrin päässä Filippiinien pääkaupungista Manilasta. Manilan kansainvälinen lentokenttä on välillä jouduttu sulkemaan tuhkapilven takia.

Taal purkautui viimeksi vuonna 1977.

Australian maastopalot

Pensaspalot New South Walesissa.
Australiassa palaa yhä. Kuva: Dean Lewins / EPA

Australiassa iso metsäpalo on saatu hallintaan.

Iso metsäpalo on riehunut kansallispuistossa Uuden Etelä-Walesin osavaltiossa melkein 3 kuukauden ajan. Tuli ehti levitä yhteensä 800 000 hehtaarin alueelle.

Palopäällikkö kertoo, että palo jatkuu vielä pienellä alueella. Näyttää kuitenkin siltä, että se onnistutaan rajaamaan.

Kymmenet muut maastopalot palavat yhä. Australian ilmatieteenlaitos sanoo, että joillakin paloalueilla voi ehkä sataa tämän viikon aikana.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä