Maanantai 13.12.2021 (radio)
Koronatartunnat
Koronatartuntojen määrä nousee. Suomessa on todettu viikonlopun aikana noin 4300 uutta koronatartuntaa. Se on melkein 1000 tartuntaa enemmän kuin edellisenä viikonloppuna.
Sairaaloissa on melkein 300 koronapotilasta. Heistä on tehohoidossa 52 koronapotilasta.
Uusia koronakuolemia on raportoitu perjantain jälkeen 21 kappaletta.
Opiskelijoiden masennus
Korkeakouluopiskelijoiden masennus on lisääntynyt. Uusi tutkimus kertoo, että korkeakouluopiskelijoilla on muita suomalaisia enemmän ahdistusta ja masennusta.
Syy on koronatilanne. Yhteisiä tapahtumia ei ole ja luennot pidetään etänä. Opiskelijat ovat paljon yksin. Siksi opiskelussa tulee helposti vaikeuksia.
Noin 30 prosenttia opiskelijoista kokee masennus- tai ahdistusoireita.
Laivaonnettomuus
Itämerellä on sattunut laivaonnettomuus. Kaksi rahtilaivaa törmäsi yöllä Ruotsin etelärannikolla.
Toinen rahtilaiva oli tanskalainen ja toinen rahtilaiva oli brittiläinen. Tanskalainen rahtilaiva kaatui törmäyksessä. Samalla katosi 2 ihmistä, jotka kuljettivat tanskalaista rahtilaivaa. Heitä ei ole löydetty merestä.
Viranomaiset tutkivat, miksi tanskalainen ja brittiläinen rahtilaiva törmäsivät Itämerellä. Viranomaiset sanovat, että syy voi olla ruorijuopumus eli toisen laivan kapteeni on ehkä ollut humalassa.
Lucian päivä
Maanantaina on vietetty Lucian päivää. Suomen Lucia kruunattiin Helsingin tuomiokirkossa. Lucian päähän pantiin kynttiläkruunu. Perinteistä Lucia kulkuetta ei järjestetty koronatilanteen takia.
Suomen Lucia on tänä vuonna Tilde Polviander. Hän on kotoisin Maarianhaminasta Ahvenanmaalta.
Lucia on tärkeä ruotsinkielisille suomalaisille eli suomenruotsalaisille. Esimerkiksi monissa ruotsinkielisissä kouluissa vietetään Lucia-juhlaa. Lucia vierailee talven aikana esimerkiksi hoitokodeissa ja vie iloa vanhuksille.
Sää

Tiistaina Suomen yli kulkee sateita. Päivällä sataa lunta idässä ja pohjoisessa. Etelässä sataa myös vettä. Lämpötila on etelän +4 asteen ja pohjoisen -8 asteen välillä.