Maanantai 13.12.2021 (radio)

Koronatartunnat

Kaksi vihreää kylttiä, joissa lukee Koronatestaus Drive-in, taustalla autoja jonossa.
Kyltit ohjaavat koronatestiin. Kuva: Mia Sivula / Yle

Koronatartuntojen määrä nousee. Suomessa on todettu viikonlopun aikana noin 4300 uutta koronatartuntaa. Se on melkein 1000 tartuntaa enemmän kuin edellisenä viikonloppuna.

Sairaaloissa on melkein 300 koronapotilasta. Heistä on tehohoidossa 52 koronapotilasta.

Uusia koronakuolemia on raportoitu perjantain jälkeen 21 kappaletta.

Opiskelijoiden masennus

Kvinna håller för ögonen. På bordet framför henne finns en miniräknare och en dator
Yksinäisyys voi lisätä opiskeluvaikeuksia ja ahdistusta. Kuva: Mostphotos

Korkeakouluopiskelijoiden masennus on lisääntynyt. Uusi tutkimus kertoo, että korkeakouluopiskelijoilla on muita suomalaisia enemmän ahdistusta ja masennusta.

Syy on koronatilanne. Yhteisiä tapahtumia ei ole ja luennot pidetään etänä. Opiskelijat ovat paljon yksin. Siksi opiskelussa tulee helposti vaikeuksia.

Noin 30 prosenttia opiskelijoista kokee masennus- tai ahdistusoireita.

Laivaonnettomuus

Kaatuneen rahtialuksen Etelä-Ruotsin edustalla on useita pelastusyksiköitä.
Tanskalainen rahtilaiva kaatui törmäyksessä. Kuva: Johan Nilsson / AFP

Itämerellä on sattunut laivaonnettomuus. Kaksi rahtilaivaa törmäsi yöllä Ruotsin etelärannikolla.

Toinen rahtilaiva oli tanskalainen ja toinen rahtilaiva oli brittiläinen. Tanskalainen rahtilaiva kaatui törmäyksessä. Samalla katosi 2 ihmistä, jotka kuljettivat tanskalaista rahtilaivaa. Heitä ei ole löydetty merestä.

Viranomaiset tutkivat, miksi tanskalainen ja brittiläinen rahtilaiva törmäsivät Itämerellä. Viranomaiset sanovat, että syy voi olla ruorijuopumus eli toisen laivan kapteeni on ehkä ollut humalassa.

Lucian päivä

Kröning av Finlands lucia 2021, Tilde Polviander, i Domkyrkan i Helsingfors.
Suome Lucia on Tilde Polviander. Hänet kruunasi THL:stä johtaja Mika Salminen. Kuva: Bild: Yle / Marcus Rosenlund

Maanantaina on vietetty Lucian päivää. Suomen Lucia kruunattiin Helsingin tuomiokirkossa. Lucian päähän pantiin kynttiläkruunu. Perinteistä Lucia kulkuetta ei järjestetty koronatilanteen takia.

Suomen Lucia on tänä vuonna Tilde Polviander. Hän on kotoisin Maarianhaminasta Ahvenanmaalta.

Lucia on tärkeä ruotsinkielisille suomalaisille eli suomenruotsalaisille. Esimerkiksi monissa ruotsinkielisissä kouluissa vietetään Lucia-juhlaa. Lucia vierailee talven aikana esimerkiksi hoitokodeissa ja vie iloa vanhuksille.

Sää

Tiistain sääkartta.
Tiistaina tulee sateita.

Tiistaina Suomen yli kulkee sateita. Päivällä sataa lunta idässä ja pohjoisessa. Etelässä sataa myös vettä. Lämpötila on etelän +4 asteen ja pohjoisen -8 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä