Maanantai 1.3.2021 (radio)


Suomeen poikkeusolot

Sanna Marin
Pääministeri Sanna Marin kertoi poikkeusoloista maanantaina. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Taistelu koronaa vastaan jatkuu.

Hallitus totesi maanantaina, että Suomessa on poikkeusolot koronan takia.

Poikkeusolojen aikana koronarajoituksia voidaan kiristää. Esimerkiksi ravintolat voidaan määrätä kiinni. Hallitus on tehnyt asiasta ehdotuksen eduskunnalle.

Hallituksen ehdotus on, että ravintolat menevät kiinni viikon päästä maanantaina ja pysyvät kiinni 3 viikkoa. Ne saavat kuitenkin myydä noutoruokaa eli take away -annoksia.

Tarkoitus on sulkea ravintolat, jotka ovat avoinna yleisölle. Esimerkiksi työpaikkojen ja vanhainkotien omat ruokalat saavat olla auki.

Suomen koronaluvut

Kyltti Mehiläisen drive-in -koronatestiin Rovaniemellä.
Kuva: Perttu Ruokangas / Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on taas kertonut uusia koronalukuja.

Suomessa on 8 uutta koronakuolemaa. Yhteensä 750 ihmistä on kuollut Suomessa koronan takia.

Uusia koronatartuntoja on melkein 400. Suomen kaikkien koronatartuntojen määrä on nyt noin 58 000.

Noin 370 000 suomalaista on rokotettu ainakin kerran koronaa vastaan.

Kuusamon maanjäristys

Maanjäristys Kuusamossa.
Kuusamo on Pohjois-Suomessa. Kuva: Yle

Pohjois-Suomessa Kuusamossa on tapahtunut heikko maanjäristys. Järistys tapahtui sunnuntai-iltana.

Maanjäristys ei aiheuttanut vahinkoja. Kuusamolaiset huomasivat järistyksen siitä, että talot tärisivät ja ikkunat helisivät noin 10 sekuntia.

Maanjäristyksiä ei tapahdu Suomessa usein. Ne ovat aina myös hyvin heikkoja.

Golden Globe -palkinnot

Charlesia näyttelevä Josh O'Connor ja Dianaa näyttelevä Emma Corrin.
Josh O'Connor ja Emma Corrin näyttelivät The Crown -televisiosarjassa. Kuva: Netflix / AOP

USA:ssa on jaettu elokuva- ja televisioalan Golden Globe -palkinnot.

Parhaan televisiosarjan palkinto meni tv-sarjalle The Crown. Sarja kertoo Britannian kuninkaallisesta perheestä.

Myös sarjan näyttelijät Emma Corrin ja Josh O'Connor palkittiin. He näyttelevät sarjassa prinsessa Dianaa ja prinssi Charlesia.

Helmikuun sää

Huurre on kosteutta, jonka pakkanen on jäädyttänyt puun oksille.
Helmikuussa oli monta pakkaspäivää. Kuva: Marja-Liisa Kämppi / Yle

Sää on vaihdellut viime aikoina.

Helmikuu oli kylmempi kuin yleensä. Helmikuun alkupuolella Suomessa oli kovia pakkasia.

Helmikuun lopussa oli kuitenkin lämmintä. Monessa mittauspaikassa mitattiin jopa helmikuun lämpöennätys.

Tiistain sää

sääkartta
Kuva: Yle

Aurinkoinen ja lämmin sää jatkuu tiistaina.

Yöllä on suuressa osassa maata pakkasta, mutta päivällä lämpötila nousee plussan puolelle maan etelä- ja keskiosassa. Lapissa on pakkasta.

Viikon puolivälissä sää kylmenee taas myös etelässä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Videoita kuntavaaleista

Henkilö tiputtaa äänestyslipukkeen vaaliuurnaan.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä