Maanantai 13.5.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miksi suomalaisten määrä EU-viroissa laskee?

Oikea vastaus:

Nuorten into hakea virkoja on laskenut.

2.Miksi Suomen EU-edustusto on huolissaan?

Oikea vastaus:

Suomen erityisolosuhteita ei ehkä oteta huomioon yhtä hyvin kuin ennen.

3.Kuinka monta suomalaista on töissä EU:ssa?

Oikea vastaus:

1300.

4.Kuka on Johanna Aapakallio?

Oikea vastaus:

Hän on Sopu-työn asiantuntija.

5.Kuka on aloittanut uuden työmuodon kunniaväkivallan uhrien kanssa?

Oikea vastaus:

Helsingin poliisi.

6.Kenen tiloissa poliisi tapaa nuoria?

Oikea vastaus:

Loisto Setlementti -yhdistyksen tiloissa.

7.Kuinka paljon liikenteessä on yli 70-vuotiaita?

Oikea vastaus:

Yli 400 000.

8.Kuinka paljon on yli 80-vuotiaita?

Oikea vastaus:

Noin 85 000.

9.Mitä Traficom päätti poste restante -palvelun maksuista?

Oikea vastaus:

Lähetyksistä ei saa periä maksua, jos ne ovat ainoa keino ottaa postia vastaan.

10.Ketkä käyttävät noutopostia?

Oikea vastaus:

Asunnottamat ja ne, joilla ei ole vakituista osoitetta.

11.Miksi Posti lykkäsi uudistusta?

Oikea vastaus:

Se halusi asiasta viranomaisen lausunnon.

12.Mistä sitä puolueesta Paavo Väyrynen eroaa?

Oikea vastaus:

Seitsemän tähden liikkeestä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä