Maanantai 13.5.2019 (radio)

EU-ura ei kiinnosta nuoria kuten ennen

Iina Lietzen
Iina Lietzén tekee uraa EU-parlamentissa. Kuva: Anna Karismo / Yle

Suomalaisnuorten into hakea EU-virkoihin on laskenut. Siksi suomalaisten määrä unionin toimielimissä laskee.

Suomen EU-edustustossa tilanne huolettaa. Suomen erityisolosuhteita ei ehkä oteta huomioon yhtä hyvin kuin ennen. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi maatalous, metsätalous ja liikennepolitiikka.

Tällä hetkellä suomalaiset ovat sijoittuneet hyviin EU-virkoihin keskimääräistä paremmin. Suomalaisia on EU-viroissa paljon suhteessa maan kokoon.

EU:ssa on töissä noin 1300 suomalaista.

Poliisi puuttuu kunniaväkivaltaan uudella tavalla

Kuvassa anonyymit nuoret
Joissakin maahanmuuttajaperheissä on kunniaväkivaltaa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomessa noin 30 nuorta maahanmuuttajaa on paennut kotoa väkivaltaa, joka liittyy perheen kunniaan. Näin arvioi Sopu-työn asiantuntija Johanna Aapakallio. Hän tekee perheiden kriisityötä Loisto Setlementti -yhdistyksessä.

Helsingin poliisi on aloittanut täysin uudenlaisen työmuodon. Poliisi tapaa nuoria, jotka kohtaavat kunniaväkivaltaa tai sen uhkaa. Poliisi tapaa nuoria Loisto Setlementti -yhdistyksen salaisissa tiloissa Helsingissä.

Nuorille tehdään uhka-arvio. Tärkeä periaate on myös tavata koko perhettä eikä vain kunniaväkivallan uhria.

Sopu-työ käsitteli viime vuonna noin 60 tapausta, jotka liittyivät kunniaan ja väkivaltaan.

Yhä useampi ikäihminen ajaa autoa

Tuovi Niemelä ajaa autollaan
Jalasjärveläiselle Tuovi Niemelälle auto on tärkeä apu jokapäiväisessä elämässä. Niemelä on 80-vuotias. Kuva: Pasi Takkunen/Yle

Suomen liikenteessä on jo yli 400 000 yli 70-vuotiasta, joilla on ajokortti voimassa. Ikäihmisiä ajaa liikenteessä joka vuosi enemmän.

Liikenteessä on noin 85 000 yli 80-vuotiasta.

Ikäihmisten kuolemien ja loukkaantumisten määrä on kuitenkin samalla tasolla kuin 10 vuotta sitten.

Poste restanten pitää olla ilmainen

Asunnoton ihminen hakeaa postiaan poste restante -noutopisteestä Helsingissä.
Asunnoton Markus hakee postinsa kerran tai kaksi kertaa viikossa Kasarmitorin poste restante -noutopisteestä. Kuva: Vesa Marttinen / Yle

Poste restante -lähetyksistä ei saa periä maksua, jos ne ovat ainoa keino ottaa postia vastaan. Viestintävirasto Traficom päätti asiasta.

Esimerkiksi asunnottomat käyttävät poste restante -palvelua eli noutopostia. Palvelu on tärkeä myös niille, joilla ei ole vakituista osoitetta.

Posti kertoi helmikuussa, että poste restante -palvelusta tulee maksullinen. Posti kuitenkin lykkäsi uudistusta, koska se halusi asiasta viranomaisen lausunnon.

Paavo Väyrynen jättää myös Tähtiliikkeen

Paavo Väyrynen
Paavo Väyrynen haluaa ehdolle seuraavissa presidentinvaaleissa. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Paavo Väyrynen pyytää eroa Tähtiliikkeestä. Väyrynen on perustanut Seitsemän tähden liikkeen ja ollut sen puheenjohtaja. Hän aikoo kuitenkin jatkaa puolueen johdossa eurovaaleihin asti.

Väyrynen tähtää vuoden 2024 presidentinvaaleihin.

Viime keväänä Väyrynen erosi Kansalaispuolueesta, jonka hän itse perusti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä