Maanantai 13.5.2019 (radio)

EU-ura ei kiinnosta nuoria kuten ennen

Iina Lietzen
Iina Lietzén tekee uraa EU-parlamentissa. Kuva: Anna Karismo / Yle

Suomalaisnuorten into hakea EU-virkoihin on laskenut. Siksi suomalaisten määrä unionin toimielimissä laskee.

Suomen EU-edustustossa tilanne huolettaa. Suomen erityisolosuhteita ei ehkä oteta huomioon yhtä hyvin kuin ennen. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi maatalous, metsätalous ja liikennepolitiikka.

Tällä hetkellä suomalaiset ovat sijoittuneet hyviin EU-virkoihin keskimääräistä paremmin. Suomalaisia on EU-viroissa paljon suhteessa maan kokoon.

EU:ssa on töissä noin 1300 suomalaista.

Poliisi puuttuu kunniaväkivaltaan uudella tavalla

Kuvassa anonyymit nuoret
Joissakin maahanmuuttajaperheissä on kunniaväkivaltaa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomessa noin 30 nuorta maahanmuuttajaa on paennut kotoa väkivaltaa, joka liittyy perheen kunniaan. Näin arvioi Sopu-työn asiantuntija Johanna Aapakallio. Hän tekee perheiden kriisityötä Loisto Setlementti -yhdistyksessä.

Helsingin poliisi on aloittanut täysin uudenlaisen työmuodon. Poliisi tapaa nuoria, jotka kohtaavat kunniaväkivaltaa tai sen uhkaa. Poliisi tapaa nuoria Loisto Setlementti -yhdistyksen salaisissa tiloissa Helsingissä.

Nuorille tehdään uhka-arvio. Tärkeä periaate on myös tavata koko perhettä eikä vain kunniaväkivallan uhria.

Sopu-työ käsitteli viime vuonna noin 60 tapausta, jotka liittyivät kunniaan ja väkivaltaan.

Yhä useampi ikäihminen ajaa autoa

Tuovi Niemelä ajaa autollaan
Jalasjärveläiselle Tuovi Niemelälle auto on tärkeä apu jokapäiväisessä elämässä. Niemelä on 80-vuotias. Kuva: Pasi Takkunen/Yle

Suomen liikenteessä on jo yli 400 000 yli 70-vuotiasta, joilla on ajokortti voimassa. Ikäihmisiä ajaa liikenteessä joka vuosi enemmän.

Liikenteessä on noin 85 000 yli 80-vuotiasta.

Ikäihmisten kuolemien ja loukkaantumisten määrä on kuitenkin samalla tasolla kuin 10 vuotta sitten.

Poste restanten pitää olla ilmainen

Asunnoton ihminen hakeaa postiaan poste restante -noutopisteestä Helsingissä.
Asunnoton Markus hakee postinsa kerran tai kaksi kertaa viikossa Kasarmitorin poste restante -noutopisteestä. Kuva: Yle / Vesa Marttinen

Poste restante -lähetyksistä ei saa periä maksua, jos ne ovat ainoa keino ottaa postia vastaan. Viestintävirasto Traficom päätti asiasta.

Esimerkiksi asunnottomat käyttävät poste restante -palvelua eli noutopostia. Palvelu on tärkeä myös niille, joilla ei ole vakituista osoitetta.

Posti kertoi helmikuussa, että poste restante -palvelusta tulee maksullinen. Posti kuitenkin lykkäsi uudistusta, koska se halusi asiasta viranomaisen lausunnon.

Paavo Väyrynen jättää myös Tähtiliikkeen

Paavo Väyrynen
Paavo Väyrynen haluaa ehdolle seuraavissa presidentinvaaleissa. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Paavo Väyrynen pyytää eroa Tähtiliikkeestä. Väyrynen on perustanut Seitsemän tähden liikkeen ja ollut sen puheenjohtaja. Hän aikoo kuitenkin jatkaa puolueen johdossa eurovaaleihin asti.

Väyrynen tähtää vuoden 2024 presidentinvaaleihin.

Viime keväänä Väyrynen erosi Kansalaispuolueesta, jonka hän itse perusti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä