Maanantai 13.6.2022

TV:n selkouutisilla on kesätauko 12.8. asti. Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.

Ravintola-ala

Rahtialuksen kokki työssään laivan keittiössä.
Ravintola-ala tarvitsee lisää työntekijöitä. Kuva: Antro Valo / Yle

Ravintola-alalla on pulaa työntekijöistä. Esimerkiksi Helsingin seudulla ravintola-alan työntekijöitä on liian vähän. Osa ravintoloista on jopa kiinni, koska niillä ei ole työntekijöitä.

Syy tilanteeseen on korona-aika. Koronan takia ravintolat suljettiin, ja monet ravintola-alan työntekijät jäivät ilman työtä. Siksi monet vaihtoivat alaa.

Arvioidaan, että korona-aikana ravintola-alalta lähti pois jopa 20 000 työntekijää. Monet eivät ole palanneet takaisin, vaikka ravintola-alalla menee taas paremmin.

Ranskan vaalit

Ranskan parlamentti.
Arikistokuva Ranskan parlamentista. Kuva: Yoan Valat / EPA

Ranskalaiset ovat äänestäneet parlamenttivaaleissa. Ranskan parlamenttivaalien ensimmäinen kierros järjestettiin sunnuntaina.

Tulos oli tasainen. Keskustaoikeistolainen liittouma ja vasemmistolainen liittouma saivat yhtä paljon ääniä. Molemmat saivat noin 25 prosenttia äänistä.

Tulos on hankala presidentti Emmanuel Macronille. Macron johtaa keskustaoikeistolaista liittoumaa.

Presidentti tarvitsee parlamentin enemmistön tuen, jotta hän voi toteuttaa omaa politiikkaa.

Ranskan parlamenttivaalien toinen kierros on ensi sunnuntaina. Silloin selviää, saako Macronin liittouma enemmistön parlamenttiin.

Uudenkaupungin autotehdas

Auton runko liukuhihnalla.
Uudenkaupungin autotehdas tarjoaa työpaikan monille. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Uudenkaupungin autotehdas irtisanoo työntekijöitä. Työt loppuvat noin 300 työntekijältä.

Lisäksi autotehdas lomauttaa työntekijöitä. Lomautuksen aikana työntekijöillä ei ole työtehtäviä eivätkä he saa palkkaa.

Neuvottelut työpaikoista alkoivat Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaalla huhtikuussa. Tehtaalla ei tarvita yhtä paljon työntekijöitä kuin ennen, koska tuotanto on vähentynyt.

Tyttöjen MM-jääkiekko

Suomi juhlii alkusarjassa Kanadan voittoa.
Suomen alle 18-vuotiaiden naisten jääkiekkojoukkue. Kuva: Lehtikuva

Suomi on mukana tyttöjen jääkiekon MM-kisojen mitalipeleissä. Suomi pelaa alle 18-vuotiaiden naisten maailmanmestaruuskisojen pronssiottelussa.

Suomi pelasi välierässä Kanadaa vastaan. Kanada voitti Suomen 2-1. Tilli Keränen teki Suomen ainoan maalin. Suomen paras pelaaja oli maalivahti Emilia Kyrkkö.

Koska Kanada voitti Suomen, Kanada pääsee MM-loppuotteluun. Suomi pelaa pronssiottelussa Ruotsia vastaan.

Sää

sääkartta

Alkuviikon aikana sade- ja ukkoskuuroja tulee koko maassa. Välillä paistaa myös aurinko. Lämpötila on noin 20 astetta. Keskiviikkona sää viilenee pohjoisessa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä