Maanantai 13.7.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mihin lomakohteisiin suomalaiset voivat taas matkustaa?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi Kreikkaan, Italiaan ja Saksaan.

2.Mihin Euroopan ulkopuolisiin maihin työmatkat ovat sallittuja?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi Japaniin, Kiinaan ja Thaimaahan.

3.Kuinka paljon asiakkaita ravintolat saavat ottaa?

Oikea vastaus:

Ihan normaalin määrän.

4.Kuinka monta koronakuolemaa ja koronatartuntaa raportoitiin Suomessa maanantaina?

Oikea vastaus:

Ei yhtään koronakuolemaa ja 1 koronatartunta.

5.Kuka voitti Puolan presidentinvaalit?

Oikea vastaus:

Puolan nykyinen presidentti Andrzej Duda.

6.Minkälainen poliitikko hän on?

Oikea vastaus:

Konservatiivinen.

7.Mitä presidentin puolueesta sanotaan?

Oikea vastaus:

Sanotaan, että se on kerännyt valtaa itselleen.

8.Mikä on Tanidromites nightwishorum?

Oikea vastaus:

Se on fossiilinen eläinlaji, joka on saanut nimen suomalaisen bändin Nightwishin mukaan.

9.Milloin se eli?

Oikea vastaus:

Dinosaurusten aikaan noin 150 miljoonaa vuotta sitten.

10.Miten Nightwish suhtautuu asiaan?

Oikea vastaus:

Nightwish on asiasta iloinen.

11.Jatkuuko sateinen sää vielä pitkään?

Oikea vastaus:

Ei jatku. Keskiviikkona on jo koko maassa poutaa.

12.Miten lämpötila muuttuu loppuviikolla?

Oikea vastaus:

Sää lämpenee.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä