Maanantai 13.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Koronarajoitukset helpottuvat

Uimaranta Rodoksella Kreikassa.
Suomesta voi jo matkustaa esimerkiksi Kreikan rannoille. Kuva: AOP

Monet koronarajoitukset ovat helpottuneet.

Suomalaiset voivat nyt matkustaa vapaasti suureen osaan Euroopan maita. Suomalaiset pääsevät matkustamaan esimerkiksi moniin lomakohteisiin, kuten Kreikkaan, Italiaan ja Saksaan. Matkan jälkeen ei tarvitse enää jäädä kotiin karanteeniin.

Matkustusrajoitukset ovat helpottuneet myös moniin Euroopan ulkopuolisiin maihin. Työmatkat ovat nyt sallittuja esimerkiksi Japaniin, Kiinaan ja Thaimaahan.

Myös ravintoloiden koronarajoitukset ovat helpottuneet. Ravintolat saavat nyt olla auki vapaasti. Ne saavat myös ottaa normaalin määrän asiakkaita. Kaikilla ravintolan asiakkailla pitää kuitenkin olla istumapaikka.

Ei uusia koronakuolemia

Pidä turvaväli!- tarra lentoaseman lattiassa.
Suomalaiset ovat noudattaneet koronarajoituksia hyvin. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomessa ei ole raportoitu yhtään uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut koronan takia tähän mennessä 329 ihmistä.

Maanantaina kerrottiin 1 uudesta koronatartunnasta. Noin 7300 ihmistä on saanut Suomessa koronatartunnan.

Puolan presidentti jatkaa

Andrzej Duda tapaamassa paikallisia asukkaita Zamoscissa, Puolassa 10. heinäkuuta.
Puolan presidentti Andrznej Duda. Kuva: Wojtek Jargilo / EPA

Puolassa on järjestetty presidentinvaalit.

Vaalien voittaja on Puolan nykyinen presidentti Andrzej Duda. Duda jatkaa presidenttinä myös seuraavat 5 vuotta.

Duda on konservatiivinen poliitikko. Hän ei hyväksy esimerkiksi homoseksuaalien oikeuksia.

Monet EU-maat ovat olleet huolissaan siitä, että Dudan aikana Puola on mennyt epädemokraattiseen suuntaan. Dudan puole on kerännyt valtaa itselleen.

Dudan vastustaja presidentinvaaleissa oli Rafał Trzaskowski. Trzaskowski on halunnut esimerkiksi parantaa Puolan suhdetta Euroopan unioniin.

Vaalit olivat melko tasaiset. Vaalien voittaja Duda sai noin 51 prosenttia äänistä, ja Trzaskowski sai noin 49 prosenttia äänistä.

Nightwish-bändille kunniaa

Nightwishin Tuomas Holopainen ja Marco Hietala uuden levyn esittelytilaisuudessa Helsingissä.
Nightwishin jäseniä ovat esimerkiksi Tuomas Holopainen ja Marco Hietala. Kuva: Tapio Laakkonen / Yle

Suomalainen bändi Nightwish on saanut epätavallisen kunnian.

Fossiilinen eli ikivanha eläinlaji on saanut nimen Nightwishin mukaan. Nimi on Tanidromites nightwishorum.

Amerikkalaiset tutkijat antoivat nimen rapulajille, joka eli dinosaurusten aikaan noin 150 miljoonaa vuotta sitten.

Suomalaisen Nightwishin musiikki on ulkomailla suosittua. Nightwish on iloinen siitä, että ikivanha eläinlaji on saanut nimen bändin mukaan.

Sää

Nainen kävelee kesämökin pihalla.
Tällä viikolla sää lämpenee vähitellen. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Sateet loppuvat tiistaina Etelä-Suomessa. Keskiviikkona on jo koko maassa poutaa, eli vettä ei sada. Loppuviikolla sää lämpenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä