Maanantai 14.10.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miksi Syyrian joukot ovat tulleet lähelle Turkin rajaa?

Oikea vastaus:

Ne auttavat kurdeja vastustamaan Turkin hyökkäystä.

2.Pyysivätkö kurdit Syyrialta apua?

Oikea vastaus:

Kyllä pyysivät.

3.Miten EU suhtautuu Turkin hyökkäykseen?

Oikea vastaus:

EU moittii Turkkia ja sanoo, että hyökkäys vaikeuttaa Syyrian rauhanprosessia.

4.Myönnettiinkö talouden Nobel-palkinto kyyhkystutkijoille?

Oikea vastaus:

Ei vaan köyhyystutkijoille. (Kyyhkynen on lintu)

5.Kuka antaa taloustieteen Nobel-palkinnon?

Oikea vastaus:

Sen antaa Ruotsin keskuspankki.

6.Miksi VR on kutsunut matkapuhelinverkkofirmat kokoukseen?

Oikea vastaus:

Koska juniin pitää saada parempi nettiyhteys. Nyt yhteys on huono.

7.Toimiiko junassa nettiyhteys matkapuhelinverkon kautta?

Oikea vastaus:

Kyllä toimii. Yhteys junaan kulkee matkapuhelinverkossa vaikka junassa on wifi sisällä.

8.Miksi firmat eivät halua rakentaa uutta verkkoa?

Oikea vastaus:

Se on kallis rakentaa pitkille junaradoille.

9.Matkustavatko Niinistö ja Haukio Japaniin tällä viikolla?

Oikea vastaus:

Ei vaan ensi viikolla.

10.Missä kruunajaiset pidetään?

Oikea vastaus:

Japanin keisarin palatsissa Tokiossa.

11.Mikä on keisari Naruhiton isän nimi?

Oikea vastaus:

Akihito.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä