Maanantai 1.4.2019 (radio)

Terrorismin rahoitus

Taistelija
Suomalaiset vierastaistelijat ovat hankkineet rahaa esimerkiksi veropetoksilla. Kuva: Yle / Uutisgrafiikka

Terrorismia on rahoitettu Suomessa yritystoiminnalla ja talousrikoksilla.

Ylen MOT-ohjelma on tutkinut terrorismin rahoitusta yhteistyössä muiden eurooppalaisten yleisradioyhtiöiden kanssa.

Suomalaiset vierastaistelijat ovat esimerkiksi perustaneet pöytälaatikkofirmoja eli firmoja, joilla ei ole toimintaa. Firmojen avulla he ovat tehneet veropetoksia ennen lähtöään maasta. Rahaa on hankittu myös lahjoituksilla. Samanlaisia rahoituskeinoja on käytetty ympäri Eurooppaa.

Poliisi arvioi, että Suomesta on viime vuosina lähtenyt Syyrian ja Irakin konfliktialueille yli 80 ihmistä. Osa heistä on liittynyt terroristijärjestö Isisin riveihin.

Kodinkoneiden kestävyys

Vanha kodin yleiskone käytössä.
Tämä yleiskone toimii hyvin, vaikka se on jo yli 40 vuotta vanha. Kuva: Yle

EU haluaa parantaa kodinkoneiden kestävyyttä ja käyttöikää.

EU vaatii, että kaikki uudet sähkölaitteet pitää pystyä korjaamaan. Niihin pitää myös löytyä varaosia.

EU valmistelee asiasta direktiiviä. Se tulee voimaan ehkä vuonna 2021.

Lähimaksun yläraja

Maksukorttia käytetään kaupan kassalla.
Kun asiakas maksaa lähimaksulla, hänen ei tarvitse näppäillä kortin tunnuslukua. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Lähimaksun yläraja nousee tämän kevään aikana. Lähimaksun yläraja on tähän saakka ollut 25 euroa. Nyt se nousee 50 euroon.

Lähimaksu tarkoittaa sitä, kun asiakkaan maksukortti luetaan langattomasti kaupan kassalla. Kortti viedään kassalla lähelle maksupäätettä. Asiakkaan ei tarvitse näppäillä kortin tunnuslukua.

Aprillipäivän pilat

Kuvakaappaus.
Itä-Uuudenmaan poliisi kertoo aprillitviitissä, että univormujen uusi pinkki ja metallinhohtoinen pinta parantaa poliisin työturvallisuutta. Kuva: Twitter

Tänään on vietetty aprillipäivää.

Huhtikuun 1. päivä on aina aprillipäivä. Silloin tehdään aprillipiloja eli yritetään juksata ihmisiä uskomaan joku hassu juttu.

Aprillipiloja tekevät tavalliset ihmiset, mutta esimerkiksi myös sanomalehdet, eri firmat ja viranomaiset voivat tehdä aprillipiloja.

Esimerkiksi Helsingin poliisi on tänään kertonut, että se on hankkinut huumemuulin. Poliisi kertoo, että tosi hyvän hajuaistin avulla muuli löytää ihmisten hallusta ruohoa. Suomessa sana ruoho voi tarkoittaa myös marihuanaa.

Tampereen kaupunki taas kertoo, että Turun funikulaari eli rinnehissi tuodaan Pispalan harjulle. Funikulaari maalataan pinkiksi ja sen kylkeen varataan paikka Tampereen jääkiekkojoukkueiden logoille.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä