Maanantai 14.6.2021 (radio)

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Kokoomus kuntavaalien suosituin

Petteri Orpo iloitsi kokoomuksen menestyksestä kuntavaaleissa 13. kesäkuuta.
Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo iloitsi vaalituloksesta. Kuva: Mikko Stig/ Lehtikuva

Tänään maanantaina Suomessa on puhuttu kuntavaalien tuloksista.

Suosituin puolue kuntavaaleissa oli kokoomus. Kokoomus on suurin puolue isoissa kaupungeissa esimerkiksi Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Turussa.

Tampereella kokoomus sai valtuustoon yhden paikan lisää ja se on nyt Tampereella yhtä iso puolue kuin SDP. Myös Jyväskylässä kokoomus ja SDP saivat yhtä monta paikkaa.

Koko Suomessa Kokoomuksen kannatus oli 21,5 prosenttia.

SDP toiseksi suosituin

Sanna Marin saapuu Pasilaan Ylen Studiotalolle.
SDP:n puheenjohtaja Sanna Marin saapui Ylen studiolle maanantaina. Marin on myös Suomen pääministeri. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Kuntavaalien toiseksi suosituin puolue oli SDP. SDP on suosituin esimerkiksi Tampereella, mutta ero Kokoomukseen on niin pieni, että SDP ja kokoomus saivat yhtä monta paikkaa Tampereen valtuustoon.

Myös Jyväskylässä SDP on suosituin, mutta SDP ja kokoomus saivat yhtä monta paikkaa Jyväskylän valtuustoon.

SDP on suurin puolue esimerkiksi Kotkassa, Joensuussa, Jämsässä, Äänekoskella ja Heinolassa.

Koko Suomessa SDP:n kannatus oli 17,5 prosenttia. SDP:n vaalitulos oli huonompi kuin edellisissä kuntavaaleissa.

Perussuomalaisilla eniten nousua

Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-Aho.
Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Kuntavaaleissa eniten kannatusta lisäsi Perussuomalaiset-puolue. Perussuomalaiset sai lisää valtuustopaikkoja monissa kunnissa.

Perussuomalaiset sai esimerkiksi Helsingissä 3, Vantaalla 5, Tampereella 6 ja Turussa 4 paikkaa lisää.

Koko Suomessa perussuomalaisten kannatus oli 14,5 prosenttia. Perussuomalaisten kannatus nousi 6 prosenttiyksikköä edellisistä kuntavaaleista. Monet odottivat, että perussuomalaisten kannatus nousee enemmän.

Keskustalla eniten paikkoja

Annika Saarikko saapuu Pasilaan Ylen Studiotalolle.
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko on myös valtiovarainministeri. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Eniten uusia paikkoja kunnanvaltuustoissa saivat kokoomus ja perussuomalaiset.

Eniten valtuustopaikkoja on kuitenkin keskustalla. Keskusta on suurin puolue esimerkiksi Oulussa, Kokkolassa ja Kuopiossa ja tosi monissa pienissä kunnissa.

Keskustan kannatus koko Suomessa oli 15 prosenttia. Keskustan kannatus laski vähän edellisistä kuntavaaleista.

Äänestysprosentti oli pieni

Kaksi ennakkoon äänestäjää äänestyskopeissa.
Äänestyskoppeja. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Kuntavaaleissa SDP:n, vasemmistoliiton ja vihreiden kannatus pieneni. Ne saivat aiempaa vähemmän paikkoja monissa kunnanvaltuustoissa.

Kuntavaalien äänestysprosentti oli melko pieni. Äänestämässä kävi noin 55 prosenttia äänioikeutetuista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä