Maanantai 14.9.2020 (radio)

Neste lakkauttaa öljynjalostamon

Nesteen Naantalin öljyjalostamo
Neste lakkauttaa öljynjalostamon Naantalissa. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Öljynjalostusyhtiö Neste aloittaa isot yhteistoiminta- eli yt-neuvottelut.

Voi olla, että yhtiö irtisanoo jopa 470 ihmistä.

Yhtiö kertoo, että perinteisten öljytuotteiden kysyntä on vähentynyt. Nykyään halutaan käyttää vähemmän öljyä, joka on uusiutumaton energialähde.

Neste aikoo lakkauttaa kokonaan öljynjalostamon, joka sijaitsee Länsi-Suomessa Naantalissa.

Neste aikoo keskittyä enemmän uusiutuviin energialähteisiin.

Suomen valtio omistaa yli 40 prosenttia Nesteestä.

Hallitus aloitti budjettineuvottelut

Kaksi naista portailla
Vasemmalla Keskustapuolueen puheenjohtaja Annika Saarikko ja SDP:n puheenjohtaja, pääministeri Sanna Marin oikealla. He ovat menossa budjettineuvotteluun.

Suomen hallitus on aloittanut neuvottelut ensi vuoden budjetista eli tulo- ja menoarviosta.

5 hallituspuolueen pitää sopia siitä, miten valtio käyttää rahaa ensi vuonna.

Etukäteen arvioidaan, että neuvotteleminen on vaikeaa, koska koronaepidemia on vaikuttanut paljon Suomen talouteen.

Esimerkiksi monet kunnat tarvitsevat enemmän valtion apua. Kunnilla on mennyt paljon rahaa esimerkiksi koronatestien järjestämiseen.

Hallitus kertoo ehkä huomenna, millainen ensi vuoden budjetti voi olla.

Mikkelissä paljon koronatartuntoja

Etelä-Savon Pelastuslaitoksen koronanäytteenottoteltta Mikkelissä 10. syyskuuta 2020.
Mikkelissä koronatestejä tehdään isossa teltassa. Kuva: Seppo Nykänen / Lehtikuva

Suomessa on todettu 47 uutta koronavirustartuntaa.

Kahden viime viikon aikana tartuntoja on todettu paljon enemmän kuin aiemmin.

Itä-Suomessa Mikkelissä on ollut paljon lasten ja nuorten koronatartuntoja.

Mikkelissä on suljettu monta liikuntapaikkaa, koska tartunnat ovat levinneet lasten ja nuorten liikuntaharrastuksissa.

Teattereilla menee huonosti

Maija Poppasen harjoitus, Svenska Teatern
Ruotsinkielisessä Svenska Teaternissa harjoitellaan musikaalia Maija Poppanen. Kuva: Jaani Lampinen / Yle

Teattereilla on edessä synkkä syksy.

Moni iso teatteri oli jo aiemmin päättänyt, että tänä syksynä ne esittävät isoja musikaaleja.

Teatterit eivät voineet tietää, että koronavirus tulee ja sotkee kaiken.

Kun teatteri tekee ison musikaalin, sen pitää saada paljon katsojia, jotta kulut saadaan maksettua.

Nyt katsomossa on joka toinen paikka tyhjä, koska pitää olla turvaväli.

Teatterit eivät saa lipputuloista voittoa.

Tiistaina on vielä poutainen sää

Veneet laiturissa myrskyssä.
Keskiviikkona ja torstaina sataa ja tuulee kovaa. Syksyn ensimmäinen myrsky on siis tulossa. Kuva: Ari-Pekka Sirviö / Yle

Huomenna tiistaina sää on laajalti poutainen.

Lämpötila on etelässä noin 16 astetta ja pohjoisessa noin 10 astetta.

Ylihuomenna keskiviikkona sää muuttuu sateiseksi ja alkaa tuulla kovaa.

Tulossa on kova myrsky.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä