Maanantai 15.10.2018 (radio)

Rikollisjengit ovat lisääntyneet rajusti

Malmön poliisi teki maanantaina rikosteknistä tutkintaa Drottningsgatanilla, missä ammuskelu tapahtui.
Ruotsissa poliisi joutuu selvittämään jengiväkivaltaa enemmän kuin Suomessa. Kuva: Johan Nilsson / EPA

Suomessa on nyt paljon rikollisten jengejä. Poliisi kertoo, että rikollisjengejä on Suomessa nyt noin 90. Vielä 2000-luvun alussa laskettiin, että jengejä on Suomessa 8.

Poliisi sanoo, että jengien katuväkivalta on vielä aika pientä. Pelätään kuitenkin, että katuväkivalta lisääntyy Suomessa. Ruotsissa on nähty esimerkiksi monia rikollisjengien välisiä ammuskeluja.

Alaikäiset turvapaikanhakijat katoavat

Paperiton turvapaikanhakija istuu sängyllä.
Alaikäiset turvapaikanhakijat katoavat ilmeisesti hitaan turvapaikkakäsitelyn vuoksi. Kuva: Carolus Manninen / Yle

Tuhannet alle 18-vuotiaat turvapaikanhakijat ovat kadonneet Euroopassa. EU:hun ja Norjaan on tullut 4 vuoden aikana yksin noin 220 000 alle 18-vuotiasta turvapaikanhakijaa. Heistä ainakin 10 000 on kadonnut.

Ruotsissa heitä on kadonnut 60:n koululuokan verran. Suomessa kadonneita on lähes 200. Uskotaan, että alaikäisiä katoaa esimerkiksi hitaan turvapaikkakäsittelyn ja tiedonpuutteen vuoksi.

Suomeenkin syntyy firmoja ilman pomoja

Työntekijöitä palaverissa.
Suomessa on jo monta firmaa, jotka ovat päättäneet tehdä töitä ilman pomoa. Kuva: Mostphotos

Suomessa keskustellaan nyt paljon työpaikan johtajista eli pomoista. Suomeen on syntynyt myös firmoja, joissa ei ole ollenkaan pomoja. Esimerkiksi tietotekniikka-alalla on jo monta firmaa, joissa ei ole pomoja eli esimiehiä.

Myös asiantuntijat ovat alkaneet pohtia, ovatko pomot aina tarpeellisia. Mietitään, voivatko työntekijät hoitaa pomojen työt itse.

Saimaannorpilla menee vähän paremmin kuin ennen

Viljo on tiettävästi suurin koskaan tavattu saimaannorppayksilö.
Tässä on Viljo. Se on iso norppa. Norppia on nyt noin 400. Kuva: Juha Taskinen

Saimaannorppien määrä on vähän lisääntynyt. Viranomaiset arvioivat, että norppia on nyt noin 20 enemmän kuin vuosi sitten. Maa- ja metsätalousministeriö sanoo, että saimaannorppia on nyt noin 400.

Norppien määrä on lisääntynyt viime vuosien aikana. 4 vuotta sitten norppa-arvio oli 300. Ministeriön mielestä norppien määrä on kasvanut, koska saimaannorppaa on suojeltu vuosien ajan.

Suojelijat ovat esimerkiksi tehneet norpille talvella lumikinoksia jäälle, kun talvella on ollut vähän lunta. Norppa synnyttää talvella, joten lumikinokset ovat niille tärkeitä pesiä.

Harrylle ja Meghanille tulee vauva

Prinssi Harry ja Meghan Britannian suurlähetystön puutarhassa Dublinissa.
Meghan ja Harry saavat kevätvauvan. Kuva: Brian Lawless / EPA

Britannian kuninkaallisen perheen prinssi Harry ja hänen puolisonsa Meghan saavat vauvan. Vauva syntyy ensi keväänä. Tarkkaa synnytyksen aikaa ei ole kerrottu. Harry ja Meghan ovat aloittamassa melkein kahden viikon mittaista vierailumatkaa Australiasta. He käyvät myös Fidzhillä, Tongalla ja Uudessa-Seelannissa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä