Maanantai 15.1.2018 (radio)

SAK järjestää mielenosoituksen aktiivimallia vastaan

SAK:n toimitiloja.
SAK on Suomen suurin palkansaajajärjestö. Kuva: Petteri Paalasmaa / AOP

Työntekijöiden järjestö SAK aikoo järjestää ison mielenosoituksen hallituksen aktiivimallia vastaan.

Aktiivimalli heikentää työttömien turvaa. Työttömät saavat vähemmän rahaa, jos he eivät tee välillä töitä tai hanki koulutusta. SAK sanoo, että se on työttömille nöyryyttävää.

Maaseudulla on myös hankalampaa saada töitä kuin kaupungissa, SAK muistuttaa.

Mielenosoitus järjestetään 2. helmikuuta Helsingissä.

Osuuspankin tileiltä kadonnut rahaa

OP-pankki
Osuuspankin tekninen vika on vienyt rahaa asiakkaiden tileiltä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Osuuspankin asiakkaiden pankkitileltä on kadonnut rahaa.

Pankin järjestelmään on tullut vika, ja siksi asiakkaiden tileiltä on hävinnyt rahaa, kertoo Osuuspankki.

Moni asiakas kertoo, että rahaa oli kadonnut tililtä viime yönä. Vikaa korjataan ja rahat palautetaan asiakkaiden tileille.

Kirkosta erosi yli 50 000 ihmistä

Tuomiokirkko
Kirkon jäsenmäärä vähenee Suomessa. Kuvassa Turun tuomiokirkko. Kuva: Viivi Sihvonen / Yle

Evankelis-luterilaisesta kirkosta erosi viime vuonna yli 52 000 ihmistä.

Se on enemmän kuin vuonna 2016.

Kirkkoon liittyi viime vuonna noin 16 000 ihmistä.

Kirkkoon kuuluu lähes 4 miljoonaa ihmistä eli noin 70 prosenttia suomalaisista.

Koreat jatkavat neuvotteluja olympialaisista

Olympiakylää Etelä-Koreassa.
Talviolympialaiset pidetään Etelä-Koreassa. Kuva: Jenny Matikainen / Yle

Pohjois-Korea ja Etelä-Korea neuvottelevat lisää Pyeongchangin olympialaisista.

Maat sopivat, että Pohjois-Korea voi lähettää 140 hengen orkesterin olympialaisiin ensi kuussa.

Talviolympialaiset on saanut Koreat neuvottelemaan ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen.

Norja voi lopettaa turkistarhauksen

Minkki häkissä turkistarhalla Ypäjällä.
Turistarhoissa eläimet ovat yleensä pienissä häkeissä. Kuva: Kimmo Mäntylä / Lehtikuva

Norja aikoo kieltää turkistarhauksen.

Norjassa on 340 turkistarhaa, joissa kettuja ja minkkejä kasvatetaan häkeissä. Suomessa turkistarhoja on 914 kappaletta. Se on toisiksi eniten koko Euroopassa.

Norjan hallitus esittää, että turkistarhaus loppuu vuoteen 2025 mennessä.

Helppoja somepalveluita ideoitiin Helsingissä

Eficoden tiimin Markotti-virtuaalilemmikki oli paras idea helpoksi somepalveluksi Kohdataan-hack-tapahtumassa.
Eficoden tiimi ideoi hauskan ja älykkään virtuaalilemmikin. Kuva: Kaisa Kaatra / Kehitysvammaliitto

Sosiaalisesta mediasta voi löytää uusia ystäviä. Sosiaalisen median käyttö on kuitenkin monille vaikeaa.

Helsingissä järjestettiin viikonloppuna tapahtuma, jossa osallistujat ideoivat helppoa somepalvelua. Tapahtuma oli osa Kehitysvammaliiton ja Suomen mielenterveysseuran hanketta.

Hankkeen tavoitteena on palvelu, jossa on helppo tutustua uusiin ihmisiin.

Tapahtuman paras idea palkittiin. Se oli Markotti, virtuaalinen lemmikki. Markotin avulla ihmisten on helpompi lähestyä toisiaan.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä