Maanantai 15.4.2019 (radio)

Naisia kansanedustajiksi ennätysmäärä

Iiris Suomela vihreiden vaalivalvojaisissa Tampereen Kehräsaaressa.
24-vuotias Iiris Suomela on uuden eduskunnan kuopus eli nuorin kansanedustaja. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Ennätysmäärä naisia valittiin eduskuntaan eilisissä vaaleissa. Eduskuntaan valittiin nyt 92 naista.

Edellinen ennätys on vuoden 2011 vaaleista. Silloin eduskuntaan valittiin 85 naista.

Eduskunta myös nuorentuu vähän. Uuden eduskunnan keski-ikä on 46 vuotta. Eduskunnan nuorin on 24-vuotias tamperelainen opiskelija Iiris Suomela. Hänet valittiin vihreiden kansanedustajaksi.

Suomalaiset äänestivät eilissä vaaleissa eduskuntaan yhteensä 83 uutta ihmistä. Se tarkoittaa sitä, että kymmenet entiset kansanedustajat joutuvat nyt etsimään uutta työtä.

Työ alkaa ensi viikolla

Eduskunnan istuntosali
Uuden eduskunnan ensimmäinen täysistunto on ensi viikolla. Kuva: Jani Saikko / Yle

Eduskuntavaalien tulos vahvistetaan ylihuomenna keskiviikkona.

Uusi eduskunta aloittaa työt pääsiäisen jälkeen. Viikon kuluttua keskiviikkona pidetään ensimmäinen täysistunto, jossa eduskunta valitsee puhemiehet.

Valtiopäivien avajaiset ovat torstaina 25. huhtikuuta.

Mitkä puolueet hallitukseen?

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne puolueen kiitoskahveilla puoluetoimistolla Helsingissä maanantaina
SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ei usko, että SDP ja Perussuomalaiset mahtuvat samaan hallitukseen. Rinne sanoo, että puolueiden arvot ovat niin erilaiset, että yhteistyö ei ehkä onnistu.

Rinne voi olla Suomen seuraava pääministeri, koska SDP:stä tuli eilisissä vaaleissa eduskunnan isoin puolue. Rinne neuvottelee nyt muiden puolueiden kanssa ja selvittää, minkä puolueiden kanssa yhteistyö voi onnistua.

Antti Rinne sanoo, että hän yrittää saada uuden hallituksen valmiiksi toukokuun loppuun mennessä.

Posti irtisanoo

Helsingin Pasilan postikeskus.
Posti aikoo taas vähentää väkeä. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Posti aikoo vähentää työntekijöitä.

Posti aloittaa neuvottelut ehkä noin 120 työntekijän vähentämiseksi.

Posti perustelee vähennyksiä postin määrän vähenemisellä.

Ihmisen uusi esi-isä

Homo Luzonensis löytyi tästä luolasta Luzonin saarella Filippiineillä, tutkijat kertovat.
Luzonin ihmisen luita löytyi tästä luolasta Luzonin saarelta Filippiineiltä. Kuva: AFP

Nykyihmiselle on löytynyt uusi sukulainen. Sukulainen eli noin 50 000 vuotta sitten. Se on maapallon historiassa lyhyt aika.

Sukulaisen nimi on homo luzonensis eli Luzonin ihminen. Se asui Luzonin saarella, joka on nykyään osa Filippiinejä.

Tutkijat löysivät homo luzonensiksen luita 12 vuotta sitten. Nyt he ovat tutkineet luut.

Tutkijat kertovat, että homo luzonensis oli pienikokoinen. Se oli ehkä alle 120 senttimetriä pitkä.

Tutkijat uskovat, että homo luzonensis käveli selkä suorana. Se ei asunut puussa.

Yhtä asiaa tutkijat eivät tiedä: miten tämä pikkuihminen pääsi Luzonin saarelle, joka on keskellä merta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä