Maanantai 15.5.2017 (radio)

 

Ylen pitää olla riippumaton

Olli Mäenpää
Professori Olli Mäenpää tutki Ylen toimintaa. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Suomessa jatkuu keskustelu Ylestä. Professori Olli Mäenpää sanoi maanantaina, että Ylen toimintaa pitää parantaa. Yle itse pyysi talvella, että Mäenpää tutkii Yleä.

Mäenpää tutki esimerkiksi tapausta, jossa pääministeri suuttui Ylelle. Pääministeri Sipilä ei pitänyt uutisesta, joka kertoi pääministerin sukulaisten firmasta. Sipilä lähetti asiasta monta viestiä Ylelle.

Mäenpää sanoo, että Yle korjasi uutista, koska pääministeri halusi niin. Mäenpää muistuttaa, että Yle ei saa antaa kenenkään vaikuttaa uutisiin. Ylen tehtävä on vartioida poliitikkojen työtä, professori Mäenpää sanoo.

Lehtien, radion ja television vapaus on Suomessa tosi tärkeää. Poliitikot eivät saa määrätä, mitä uutisissa kerrotaan.

Koiviston surukirja avataan

Mauno koiviston muistopöytä.
Presidentti Mauno Koivisto kuoli perjantaina. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suomalaiset surevat presidentti Mauno Koivistoa.

Koiviston surukirja avataan tiistaina Presidentinlinnassa. Ihmiset voivat käydä kirjoittamassa siihen surunvalittelut.

Suomen nykyinen presidentti Sauli Niinistö kirjoittaa surunvalittelut ensimmäisenä. Surukirja on esillä perjantaihin asti.

Ihmiset voivat kirjoittaa surunvalittelut myös netissä. Nettisivu aukeaa ja menee kiinni samaan aikaan kuin Presidentinlinnan surukirja.

Tieto Koiviston kuolemasta tuli viikonloppuna. Koivisto kuoli perjantai-iltana Helsingissä. Hän oli 93-vuotias.

Mauno Koivistosta tuli presidentti vuonna 1982. Hän oli Suomen presidentti 12 vuotta.

Mobiilipeli opettaa hiukkasfysiikkaa

Miten opetat hiukkasfysiikkaa lapselle? Kännykkäpelillä tietenkin! Vieraina Big Bang Legends -pelin luoneen Lightneer-yhtiön brändijohtaja Peter Westerbacka (vas.), toimitusjohtaja Lauri Järvilehto ja viestintäjohtaja Hanna Toivonen.
Peter Westerbacka (vasemmalla), Lauri Järvilehto ja Hanna Toivonen Lightneer-firmasta kertoivat Big Bang -pelistä Ylen aamu-tv:ssä. Kuva: Yle

Uusi suomalainen mobiilipeli Big Bang opettaa lapsille hiukkasfysiikkaa.

Hiukkasfysiikka on aikuisten mielestä vaikeaa, mutta pelin avulla lapset oppivat tuntemaan esimerkiksi alkuaineet ja atomit.

Pelin tekijät ovat suomalaisia osaajia, jotka ovat tehneet myös Angry Birds -pelin. He kertoivat uudesta Big Bang -pelistä Ylen aamu-tv:ssä.

Pelin tekijät kertoivat, että lapsilla on ollut hauskaa, kun he ovat testanneet peliä. Lapset eivät ole edes huomanneet, että he ovat samalla oppineet hiukkasfysiikkaa.

Sää lämpenee

Aurinko paistaa.
Viikonloppu on ehkä lämmin. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Vielä hyvä uutinen säästä.

Ylen meteorologi Joonas Koskela kertoo, että sää lämpenee. Tiistai on jo aurinkoinen päivä. Loppuviikolla lämpötila nousee, ja ainakin osassa maata on jo melkein kesä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Neljä lasta vihreässä pahvi-ikkunassa, jonka reunoille on askarreltu pahvisia sydämiä.

1.Zürich 2.Dubai 3. Vancouver 4.Kos 5.Tartto 6.Varsova 7.Tokio 8.Basel 9.Cambridge 10.Perth 11.Kiel 12.Singapore 13.Dublin 14.Limassol 15.Piilaakso 16.Barcelona 17.Kuala Lumpur 18.Rethymnon 19.Teksas 20.Wroclaw 21.Croydon

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kesäinen vaaramaisema. Metsää ja järvi.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä