Maanantai 15.7.2019 (radio)


Saattohoito

Vanhus makaa vuoteessa.
Kuva: Kalle Niskala / Yle

Saattohoidossa on puutteita. Saattohoitoa tarvitsevat ihmiset, jotka kuolevat pian.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL on selvittänyt, kuinka hyvin vanhusten saattohoito toimii Suomessa.

THL:n mielestä saattohoitoa ei ole tarpeeksi vanhuksille, jotka haluavat elää loppuun asti kotona. Usein vanhusten pitää käydä sairaalassa myös elämän viimeisten kuukausien aikana.

THL sanoo, että vanhuksia pitää hoitaa paremmin, kun kuolema lähestyy. Siksi kotihoitoon tarvitaan enemmän sairaanhoitajia. Lisäksi kaikki kotihoidon työntekijät tarvitsevat koulutusta saattohoitoon.

Tiede

Helsingin yliopiston päärakennus
Helsingin yliopiston päärakennus Kuva: Touko Yrttimaa / Yle

Suomalaiset luottavat tieteeseen. Yli 90 prosenttia suomalaisista luottaa tieteeseen ja tutkijoihin.

Suomalaiset luottavat tieteeseen selvästi enemmän kuin uskontoon. Vain 17 prosenttia suomalaisista luottaa uskontoon, jos he kokevat, että uskonto ja tiede ovat ristiriidassa.

Nimet

vauvaa kastetaan
Kuva: AOP

Lapset saavat pitempiä nimiä kuin ennen.

Uusi nimilaki tuli voimaan tämän vuoden alussa. Lapsi voi saada nyt jopa 4 etunimeä. Lapsi voi saada myös sukunimiyhdistelmän, esimerkiksi äidin ja isän sukunimen.

Toukokuun loppuun mennessä noin 1 prosentti lapsista sai 4 etunimeä tai sukunimiyhdistelmän.

Selkouutisten nettisivuilta löytyvät videot, jotka kertovat, mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä.

Agentti 007

Lashana Lynch
Lashana Lynch Kuva: AOP

Bond-elokuvissa tapahtuu iso muutos. Seuraavassa Bond-elokuvassa agentti 007 on nainen.

Brittilehdet kertovat, että agentti 007:ää esittää Lashana Lynch. Hän on tummaihoinen brittiläinen näyttelijä.

Elokuvassa uuden naisagentin nimi ei ole Bond. Mutta hän saa agentti 007:n paikan, kun James Bond jää eläkkeelle.

Sää

Ylin lämpötila torstai, perjantai ja lauantai
Kuva: Matti Huutonen / Yle

Sää lämpenee vähitellen. Viikon alussa sataa vielä vettä. Sen jälkeen lämpötila nousee.

Ylen meteorologi Matti Huutonen sanoo, että viikonloppu on jo lämmin melkein koko maassa. Lämpötila nousee etelässä yli 20 asteen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä