Maanantai 15.7.2019 (radio)
Saattohoito
Saattohoidossa on puutteita. Saattohoitoa tarvitsevat ihmiset, jotka kuolevat pian.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL on selvittänyt, kuinka hyvin vanhusten saattohoito toimii Suomessa.
THL:n mielestä saattohoitoa ei ole tarpeeksi vanhuksille, jotka haluavat elää loppuun asti kotona. Usein vanhusten pitää käydä sairaalassa myös elämän viimeisten kuukausien aikana.
THL sanoo, että vanhuksia pitää hoitaa paremmin, kun kuolema lähestyy. Siksi kotihoitoon tarvitaan enemmän sairaanhoitajia. Lisäksi kaikki kotihoidon työntekijät tarvitsevat koulutusta saattohoitoon.
Tiede
Suomalaiset luottavat tieteeseen. Yli 90 prosenttia suomalaisista luottaa tieteeseen ja tutkijoihin.
Suomalaiset luottavat tieteeseen selvästi enemmän kuin uskontoon. Vain 17 prosenttia suomalaisista luottaa uskontoon, jos he kokevat, että uskonto ja tiede ovat ristiriidassa.
Nimet

Lapset saavat pitempiä nimiä kuin ennen.
Uusi nimilaki tuli voimaan tämän vuoden alussa. Lapsi voi saada nyt jopa 4 etunimeä. Lapsi voi saada myös sukunimiyhdistelmän, esimerkiksi äidin ja isän sukunimen.
Toukokuun loppuun mennessä noin 1 prosentti lapsista sai 4 etunimeä tai sukunimiyhdistelmän.
Selkouutisten nettisivuilta löytyvät videot, jotka kertovat, mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä.
Agentti 007
Bond-elokuvissa tapahtuu iso muutos. Seuraavassa Bond-elokuvassa agentti 007 on nainen.
Brittilehdet kertovat, että agentti 007:ää esittää Lashana Lynch. Hän on tummaihoinen brittiläinen näyttelijä.
Elokuvassa uuden naisagentin nimi ei ole Bond. Mutta hän saa agentti 007:n paikan, kun James Bond jää eläkkeelle.
Sää
Sää lämpenee vähitellen. Viikon alussa sataa vielä vettä. Sen jälkeen lämpötila nousee.
Ylen meteorologi Matti Huutonen sanoo, että viikonloppu on jo lämmin melkein koko maassa. Lämpötila nousee etelässä yli 20 asteen.