Maanantai 15.8.2022 (radio)

Ruoan hinta

nainen seisoo ja pitää ruokakoria kaupassa, jossa näkyy kahvia, vessaparepia ja lasagnelevyjä
Ruoan hinta nousee nyt nopeasti. Kuva: Antti J. Leinonen

Ruoan hinnannousu jatkuu nopeana. Elintarvikkeiden ja juomien hinnat nousivat heinäkuussa yli 12 prosenttia viime vuoden heinäkuusta.

Eniten kallistuivat kahvi, kala, jauhot, perunat sekä munat.

Kahvi on kallistunut vuodessa noin 46 prosenttia. Jauhot ja kala ovat kallistuneet vuodessa melkein 40 prosenttia.

Inflaatio

Bild från ett kärnkraftverk.
Jos Olkiluoto 3 voimalaitos tuottaa hyvin sähköä talvella, se helpottaa energiansaantia. Kuva: Lucas Ekblad / Yle

Inflaatio eli hintojen nousu on nyt nopeaa. Inflaatio on ollut yhtä nopeaa viimeksi 1980-luvulla.

Yle on kysynyt talousasiantuntijoilta, miten inflaatio jatkuu. Asiantuntijat arvioivat, että inflaatio jatkuu nopeana myös syksyllä. Myös odotus ensi vuodesta on huonontunut energiakriisin takia.

Vielä ei tiedetä, miten sähkö ja maakaasu riittävät talvella. Epävarmuus energiantuotannosta nostaa energian hintaa. Siksi inflaatio voi olla nopeaa myös ensi vuonna.

Sota Ukrainassa

Puolustusvoimain komentaja Timo Kivinen puhuu istuen mikrofoniin paneelikeskustelussa Kultarannassa 13.6.2022.
Kenraali Timo Kivinen. Kuva: Jani Saikko / Yle

Ukrainan sota jatkuu ehkä pitkään. Syy on se, että kumpikaan sodan osapuoli, Ukraina tai Venäjä, ei saavuta tavoitteita. Näin arvioi Suomen armeijan eli puolustusvoimien komentaja Timo Kivinen. Kivinen ei usko, että sota laajenee Ukrainan ulkopuolelle.

Kivinen puhui maanantaina maanpuolustuskurssin avajaisissa.

Tilaisuudessa puhui myös puolustusministeri Antti Kaikkonen. Kaikkonen sanoi, että Suomi on Naton jäsen ehkä vuoden loppuun mennessä vaikka neuvottelut Turkin kanssa ovat vaikeita.

Pohjoismaiden pääministerien tapaaminen

Sanna Marin.
Pääministeri Sanna Marin. Kuva: Aalto Puutio / Yle

Pohjoismaiden pääministerit ovat tavanneet maanantaina epävirallisessa kokouksessa Oslossa. Suomesta kokoukseen osallistui pääministeri Sanna Marin.

Kokouksen pääaihe oli Pohjoismaiden puolustusyhteistyö. Suomi ja Ruotsi liittyvät pian sotilasliitto Natoon. Muut Pohjoismaat ovat jo Naton jäseniä.

Myös Saksan liittokanslerin Olaf Scholz vieraili Pohjoismaiden pääministerien kokouksessa.

Lempäälän kaapelivarkaus

Rautatiesilta Lempäälässä.
Junaliikenteen sekoittanut epäilty ilkivalta tapahtui sillalla Lempäälässä. Kuva: Jani Aarnio / Yle

Poliisi on ottanut kiinni kaksi henkilöä junaradan kaapeleiden katkaisemisesta.

Poliisi epäilee, että kiinni otetut henkilöt katkaisivat viime viikolla junaradan kaapelin Lempäälässä. Junaliikenne Tampereen ja Riihimäen välissä pysähtyi silloin moneksi tunniksi.

Poliisi tunnisti ja löysi epäillyt henkilöt videotallenteiden avulla.

Sää

Tiistain sääkartta.
Suomessa on hellettä, eli tosi lämmin.

Sää on tällä viikolla tosi lämmin.

Tiistaina lämpötila on melkein koko maassa yli 25 astetta. Etelässä lämpötila voi olla jopa 30 astetta.

Lännessä voi tulla sade- ja ukkoskuuroja.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä