Maanantai 16.11.2020 (radio)

Hammashoidossa on kova ruuhka

potilasta hoidetaan hammaslääkärissä
Hammaslääkäriin pääsee kyllä nopeasti, jos vaiva on paha. Kuva: Heini Holopainen / Yle

Hammashoidossa on nyt kova ruuhka koronan takia.

Keväällä kun korona alkoi levitä, hammashoitolat ottivat hoitoon vain ne asiakkaat, joilla oli kiire päästä hoitoon.

Hammastarkastuksia ja muita tavallisia hoitoja siirrettiin.

Tilanne on huono koko maassa.

Kaikkein pahin tilanne on pääkaupunkiseudulla. Pääkaupunkiseudulla melkein 200 000 ihmistä on vielä jonossa.

He odottavat, että pääsevät hammashoitoon.

Suomen koronatilanne

Sairaanhoitaja auttaa toista hoitajaa laittamaan suojamaskin päälle Kuopion pääterveysasemalla.
Koronatestiin pääsee nyt melko helposti. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Suomessa on tänään raportoitu 104 uutta koronatartuntaa.

Lisäksi kerrottiin, että on 2 uutta koronaan liittyvää kuolemaa.

Kuolemantapauksia on nyt yhteensä 371.

Jotkut häpeävät joskus omaa työtä

myyjä Linda Väyrynen
Nuoret ja pienipalkkaiset voivat ehkä hävetä joskus omaa työtä. Kuva: Markku Pitkänen / Yle

Yle selvitti, tuntevatko ihmiset häpeää omasta työstä.

Varsinkin nuoret ja pienipalkkaiset häpeävät joskus omaa työtä.

He kokevat, ettei heidän työtä arvosteta, koska palkka on pieni tai koska työnantajalla on huono maine.

Joka neljäs vastaaja sanoi, että joskus on hävettänyt kertoa, mitä työtä tekee.

Ylen kyselyyn vastasi yli 1000 ihmistä.

Heistä 70 prosenttia sanoi, että oma työ ei hävetä.

Irakilaiset hakevat Suomen kansalaisuutta

Maahanmuuttorivaston uusi palvelupiste
Migri kertoo, että irakilaiset ovat nyyt suurin ryhmä, joka hakee Suomen kansalaisuutta. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Maahanmuuttovirasto Migri kertoo, että irakilaiset hakevat nyt eniten Suomen kansalaisuutta.

Irakilaiset jättävät eniten kansalaisuushakemuksia.

Ennen on ollut niin, että eniten hakemuksia jättävät venäläiset.

Suomen kansalaisuutta voivat nyt hakea ne turvapaikanhakijat, jotka ovat saaneet kansainvälistä suojelua ja jotka tulivat Suomeen vuonna 2015.

Vastaamon palvelu tietomurron uhreille

Psykoterapiakeskus Vastaamo.
Tuntematon tekijä teki tietomurron Vastaamoon. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Psykoterapiakeskus Vastaamo on avannut palvelun, jossa asiakkaat voivat tilata omia potilastietoja.

Asiakas voi tehdä tarkastuspyynnön.

Asiakas tunnistetaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Sitten asiakas saa kopiot omista tiedoista suojatulla sähköpostilla tai kirjeenä.

Tuntematon tekijä teki Vastaamoon tietomurron ja varasti paljon potilastietoja. Tekijää ei ole vielä saatu kiinni.

Loppuviikolla voi sataa lunta

Lumipyry ja sohjoiset tiet vaikeuttavat liikennettä tänään suuressa osassa maata.
Tällä viikolla maan keskiosassa voi sataa lunta. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Sää muuttuu sateisemmaksi.

Huomenna tiistaina maan itäosassa ja Lapissa sataa räntää.

Muualla maassa sataa vettä.

Sää on lauhaa eli lämmintä koko maassa.

Loppuviikolla maan keskiosassa voi sataa lunta, kun sää viilenee.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä