Maanantai 1.6.2020 (radio)

Koronarajoitukset

Miehiä istumassa terassipöydässä Rovaniemellä, taustalla tulviva Kemijoki.
Ihmisiä ravintolan terassilla Rovaniemellä. Taustalla näkyy Kemijoki. Kuva: Raimo Torikka / Yle

Monet paikat ovat avautuneet tänään, kun koronarajoitukset lievenivät. Esimerkiksi ravintolat, teatterit, kirjastot ja liikuntapaikat ovat avautuneet.

Kaikissa paikoissa pitää pitää turvavälit. Ravintolohin ja uimahalleihin päästetään aiempaa vähemmän ihmisiä, että turvavälit säilyvät.

Myös kädet pitää pestä tai käyttää käsidesiä.

Al-Holin suomalaiset

Syyrian kartta, Raqqa, Al-Holin leiri
al-Holin leiri sijaitsee Koillis-Syyriassa. Kuva: Leena Luotio / Yle

Poliisi puhuttaa naisia, jotka palasivat eilen Suomeen al-Holin leiriltä Syyriasta. Poliisi tutkii, ovatko naiset tehneet rikoksia tai osallistuneet terrorismiin. Suomeen tuli eilen al-Holista 3 äitiä ja 9 lasta.

Poliisi sanoo, että naiset matkustivat Syyriaan 6-8 vuotta sitten. He ovat olleet Syyriassa eri alueilla. Jokaisen naisen tilanne tutkitaan erikseen.

Poliisi on kerännyt naisista tietoa, koska he ovat olleet Isisin alueella. Poliisi puhuttaa naisia 2 viikon kuluessa.

Autot

Autokauppa
Autoja autokaupassa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Uusien autojen myynti on pienentynyt Suomessa tosi paljon.

Uusien autojen myynti pieneni toukokuussa 50 % viime vuoden toukokuusta. Uusia autoja myytiin noin 5000.

Automyyjät kertovat, että uusien autojen kauppa käy hitaasti, mutta käytettyjen autojen myynti on vilkastunut. Autojen myyntimäärä jää koko vuonna paljon aiempaa pienemmäksi.

USA:n mellakat

Poltettuja ja palavia autoja kadulla
Poltettuja ja palavia autoja kadulla. Kuva: Shawn Thew / EPA

Kymmenet kaupungit USA:ssa asettavat ulkonaliikkumiskiellon mellakoiden takia. Ulkonaliikkumiskiellon ottaa käyttöön noin 40 kaupunkia.

USA:ssa on ollut laajoja mellakoita. Mellakointi alkoi, kun mustaihoinen mies kuoli poliisin käsittelyssä viime viikolla. Mellakoitsijat sanovat, että poliisi kohtelee mustaihoisia huonosti.

Poliisi on pidättänyt USA:ssa viikonlopun aikana yli 2500 mellakoitsijaa. Mellakoissa on kuollut 4 ihmistä.

Helle

Vaasan Hietasaaressa oli tänään hellepäivän viettäjiä.
Vaasan Hietasaaressa oli tänään hellepäivän viettäjiä. Kuva: Antti Haavisto / Yle

Länsi-Suomessa on ollut tänään lämmin päivä. Satakunnassa on rikottu helleraja. Se tarkoittaa, että lämpötila oli yli 25 astetta. Lämpötila kohosi Niinisalossa melkein 27 asteeseen.

Helleraja rikottiin Suomessa nyt ensimmäistä kertaa tänä vuonna.

Tiistaina lämpimintä on Lapissa, noin 20–25 astetta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä