Maanantai 16.3.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä laki on valmiuslaki?

Oikea vastaus:

Se antaa viranomaisille mahdollisuuden rajoittaa kansalaisten perusoikeuksia.

2.Miksi se otetaan käyttöön?

Oikea vastaus:

Koska koronaviruksen takia tilanne Suomessa on hyvin poikkeuksellinen.

3.Mihin hallitus pyrkii uusilla rajoituksilla?

Oikea vastaus:

Hallitus haluaa estää koronaviruksen leviämisen.

4.Mitä Suomen rajoille tehdään?

Oikea vastaus:

Ne suljetaan.

5.Mitä tehdään oppilaitoksille?

Oikea vastaus:

Ne suljetaan ja oppilaille järjestetään etäopetusta.

6.Entä mitä tehdään päiväkodeille?

Oikea vastaus:

Ne pysyvät auki.

7.Miten vanhuksia ja riskiryhmän ihmisiä halutaan suojata?

Oikea vastaus:

Hoivakodeissa ja sairaaloissa ei saa vierailla. Yli 70-vuotiaita kehotetaan pysymään omissa oloissa.

8.Mitä tapahtuu kaupoille ja apteekeille?

Oikea vastaus:

Ne pysyvät auki.

9.Kuinka paljon Suomessa nyt on koronavirustartuntoja?

Oikea vastaus:

Sitä ei enää tiedetä, koska tartuntaepäilyjä ei enää testata.

10.Milloin koronaviruspotilas tavallisesti tarvitsee tehohoitoa?

Oikea vastaus:

Kun hänellä on hengitysvaikeuksia.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä