Maanantai 16.4.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä EU sanoo USA:n, Ranskan ja Britannian iskuista Syyriaan?

Oikea vastaus:

EU sanoo, että iskut olivat oikein.

2.Miksi EU sanoo niin?

Oikea vastaus:

Iskut olivat tarpeen, että kemiallisten aseiden käyttö Syyriassa loppuu.

3.Kuinka moni tarvitsee apua Itä-Ukrainassa?

Oikea vastaus:

3,5 miljoonaa ihmistä.

4.Miksi he tarvitsevat apua?

Oikea vastaus:

Ukrainan hallitus ja Itä-Ukrainan kapinalliset ovat sotineet Itä-Ukrainassa jo 4 vuotta.

5.Missä alkaa kiinankielinen päiväkotiopetus ensi syksynä?

Oikea vastaus:

Helsingin Lauttasaaressa.

6.Toimiiko päiväkoti kokonaan kiinaksi?

Oikea vastaus:

Ei, se toimii englanniksi, mutta se aikoo järjestää kerhoja suomen ja kiinan kielellä.

7.Kuinka suuri kieli mandariinikiina on?

Oikea vastaus:

Se on koko maailman suurin kieli.

8.Mikä on vähentänyt katupölyä?

Oikea vastaus:

Sade.

9.Kuka pelaa Suomen koripallojoukkueessa ensi kesänä?

Oikea vastaus:

Lauri Markkanen.

10.Miksi se on hyvä uutinen?

Oikea vastaus:

Markkanen on hyvä pelaaja, joka on menestynyt jopa Pohjois-Amerikan koripalloliigassa hyvin.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä