Maanantai 16.4.2018 (radio)


EU tukee Syyria-iskuja

Timo Soini
Myös Suomen ulkoministeri Timo Soini oli mukana EU-maiden ulkoministerien kokouksessa. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Euroopan unionin mielestä USA:n, Ranskan ja Britannian iskut Syyriaan olivat oikein.

Iskut olivat tarpeen, että kemiallisten aseiden käyttö Syyriassa loppuu. Näin sanovat EU-maiden ulkoministerit. Ulkoministereillä oli maanantaina kokous Luxemburgissa.

USA, Ranska ja Britannia ampuivat ohjuksia Syyriaan lauantaina. Ne halusivat tuhota paikkoja, joita Syyria tarvitsee kemiallisten aseiden valmistamiseen.

Maat päättivät iskuista sen jälkeen, kun syyrialaisessa Douman kaupungissa kuoli ihmisiä vaaralliseen kaasuun. EU sanoo, että kysymys oli kemiallisesta aseesta ja syyllinen oli Syyrian hallitus.

Syyrian hallitus ja kapinalliset ovat sotineet jo monta vuotta.

YK toivoo apua Itä-Ukrainaan

Jekaterina järkyttyy kun hän muistaa tulituksen.
Monien vanhusten elämä on vaikeaa Itä-Ukrainan kriisialueella. Kuva: Antti Kuronen / Yle

Itä-Ukrainassa tarvitaan apua.

YK eli Yhdistyneet kansakunnat sanoo, että noin 3,5 miljoonaa ihmistä tarvitsee apua. Joukossa on yli miljoona vanhusta.

Itä-Ukrainan sota on jatkunut tasan 4 vuotta. Sodassa taistelevat Ukrainan hallitus ja Itä-Ukrainan kapinalliset.

Kiinankielinen päiväkotiopetus alkaa

Päiväkotilapset leikkivät duploilla.
Pian Helsingissä saa päiväkotiopetusta myös kiinaksi. Kuva: Emilia Malin / Yle

Helsingin Lauttasaaressa alkaa ensi syksynä kiinankielinen päiväkotiopetus.

Yksityinen päiväkoti toimii englanniksi, mutta se aikoo järjestää kerhoja myös suomen ja kiinan kielellä. Kiinankielistä opetusta tarvitaan, koska Helsingissä asuu paljon kiinalaisia perheitä.

Päiväkoti aikoo antaa opetusta mandariinikiinaksi. Mandariinikiina on maailman suurin kieli. Mandariinikiinan puhujia on enemmän kuin minkään muun kielen puhujia.

Katupölyä välilä vähemmän

Lakasukone pesee hiekkaa pois tieltä.
Sade auttoi kadunlakaisijoita maanantaina. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Sade on vähentänyt katupölyä Etelä-Suomessa. Vettä satoi maanantaina, ja myös tiistaina voi sataa vähän.

Loppuviikolla on kuivempaa ja lämpimämpää. Lämpötila voi nousta lähelle 20 astetta. Kuiva ja lämmin sää tarkoittaa kuitenkin sitä, että katupölyä on loppuviikolla ilmassa taas enemmän.

Markkanen pelaa Suomen joukkueessa

Lauri Markkanen kirjoittaa nimikirjoitusta
Lauri Markkasen nimikirjoitus on monen pojan unelma. Kuva: Simo Pitkänen / Yle

Lopuksi urheilua:

Lauri Markkanen pelaa koripalloa Suomen joukkueessa ensi kesänä. Markkanen on mukana, kun Suomella on MM-karsintapelit Tsekkiä ja Islantia vastaan.

Lauri Markkanen pelaa Pohjois-Amerikan koripalloliigassa. Markanen on Chicago Bulls -joukkueen pelaaja. 20-vuotias Markkanen on menestynyt Amerikassa hyvin.

Nyt Markkanen on Suomessa ja pitää taukoa harjoittelusta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä