Maanantai 16.9.2019 (radio)

Öljyn hinta nousi

Bensapistooli.
Bensiinin hinta on noussut vain muutaman sentin. Kuva: Oliver Berg / EPA

Raakaöljyn hinta on noussut tänään melkein 10 prosenttia.

Hinnannousun syy ovat Saudi-Arabiaan lauantaina tehdyt iskut. Iskuissa hyökättiin lennokeilla öljykentille ja -jalostamoihin. Iskujen takia Saudi-Arabia on vähentänyt öljyntuotannon alle puoleen tavallisesta. Saudi-Arabia on maailman suurin öljyn viejä.

Raakaöljyn hinnanlaskua on hidastanut se, että USA on luvannut myydä ulkomaille öljyä varastoista.

Suomen huoltoasemilla bensan hinta on noussut muutaman sentin.

Heinäpeltojen fosforista uutta tietoa

Lehmiä Luken Maaningan tutkimusasemalla.
Lehmät katsovat kameraan. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Maatilat saastuttavat merta ja järviä vähemmän kuin on luultu. Uusi tutkimus sanoo, että heinäpelloilta valuu vesiin fosforia puolet vähemmän kuin on luultu.

Fosforia on lehmän lannassa, jota levitetään pelloille, että heinä kasvaa paremmin. Osa fosforista valuu pelloilta sadeveden mukana jokiin, järviin ja lopuksi mereen. Sen takia järvet ja meri rehevöityvät.

Rehevöityminen tarkoittaa, että esimerkiksi mereen valuu paljon ravintoa vesikasveille ja levälle. Jotkut kasvit lisääntyvät, toiset vähenevät. Vedestä tulee sameaa ja rantakivistä limaisia. Särkikalat lisääntyvät ja hyvät ruokakalat kuten siika, kuha ja silakka vähenevät.

Maatilat saastuttavat merta ja järviä vähemmän kuin on luultu, mutta kuitenkin vielä liian paljon. Maatilojen fosforipäästöt ovat vielä liian suuria, tutkijat sanovat.

Uutta ainetta hämähäkinverkosta

Nestemäisestä, siirapinomaisesta silkkiproteiinista syntyy vahvaa ja joustavaa kuitua.
Tutkijat kehittivät uudenlaisen aineen. Kuva: Eeva Suorlahti / Aalto-yliopisto & VTT

Suomessa on kehitetty uusi, kestävä ja joustava aine hämähäkinverkosta ja selluloosasta.

Aalto-yliopisto kertoo, että tutkijat liimasivat puun selluloosakuituja yhteen hämähäkinverkon silkkiproteiinilla. Hämähäkkisilkkiä ei otettu luonnosta, vaan tutkijat tekivät samaa ainetta laboratoriossa. Se onnistui, koska tutkijat tietävät hämähäkkisilkin DNA:n eli perintötekijät.

Uudella aineella voidaan ehkä tulevaisuudessa korvata muovi. Uusi aine hajoaa luonnossa. Siitä voi ehkä tehdä myös kangasta.

Lääkärin ammatti kiinnostaa naisia

Tippa kuvan etualalla.
Naisia pyrkii lääkärin opintoihin enemmän kuin miehiä. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Lääkärin ammatti kiinnostaa enemmän nuoria naisia kuin miehiä.

Ennen vuotta 2000 suurin osa Suomen lääkäreistä oli miehiä, mutta sitten naisten määrä alkoi kasvaa. Nyt lääkäreistä ja alan opiskelijoista noin 60 prosenttia on naisia. Syy on se, että naisia pyrkii lääkärin ammattiin enemmän kuin miehiä.

Yliopistot toivovat, että lääkärin opintoihin pyrkii tulevaisuudessa yhtä paljon miehiä ja naisia. Jyrki Mäkelä Oulun yliopistosta sanoo, että lääkärien naisenemmistö ei ole ongelma. Hän sanoo kuitenkin, että alalla on tilaa myös miehille.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä