Maanantai 17.1.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monta uutta koronatartuntaa on todettu perjantain jälkeen?

Oikea vastaus:

Yli 22 000.

2.Kuinka paljon on uusia koronakuolemia?

Oikea vastaus:

29.

3.Mistä uusi laite mittaa, onko ihmisellä koronatartunta?

Oikea vastaus:

Hengitysilmasta.

4.Kuinka kauan koronatesti laitteella kestää?

Oikea vastaus:

Alle minuutin.

5.Voivatko kaikki käyttää uutta laitetta?

Oikea vastaus:

Eivät voi, se tulee ammattilaisten käyttöön.

6.Onko kunniaväkivalta aina lyömistä tai muuta fyysistä väkivaltaa?

Oikea vastaus:

Ei ole. Se voi olla myös psyykkistä väkivaltaa esimerkiksi niin, että mies ei päästä vaimoa ulos.

7.Miten Kunniaksi-hanke yrittää estää kunnniaväkilvaltaa?

Oikea vastaus:

Keskustelemalla miesten kanssa.

8.Mikä voi olla syy kunniaväkivaltaan?

Oikea vastaus:

Perhe ei ehkä ole vielä sopeutunut suomalaiseen yhteiskuntaan, ja erilainen kulttuuri voi pelottaa.

9.Mitä talvimyrsky aiheutti maanantaina?

Oikea vastaus:

Se esimerkiksi katkaisi sähköjä.

10.Missä päin Suomea oli melkein hirmumyrsky?

Oikea vastaus:

Lapin tuntureilla.

11.Mitä tuuli tekee tiistaina?

Oikea vastaus:

Tuuli lisää pakkasen purevuutta.

12.Onko keskiviikkona tosi kylmää?

Oikea vastaus:

Ei ole, koska sää lauhtuu ja lämpötila on nollan yläpuolella.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä