Maanantai 17.1.2022 (radio)
Koronaluvut
Suomessa on todettu yli 22 000 uutta koronatartuntaa. Maanantain luvussa on mukana tartuntoja viikonlopun ajalta.
Suomessa on myös 29 uutta koronakuolemaa. Yhteensä yli 1700 suomalaista on kuollut koronan takia.
Sairaalahoidossa on noin 700 koronapotilasta.
Koronatestilaite
Suomessa on kehitetty uusi laite koronatestaukseen. Laitteen kehittäjät kertovat, että heillä on nyt lupa myydä laitetta.
Laitteella voidaan tehdä koronatesti hengitysilmasta. Ensin käyttäjä puhaltaa laitteeseen. Laite mittaa hengitysilmaa ja lähettää tiedot matkapuhelimen kautta pilvipalveluun. Siellä mittaustiedot tutkitaan, ja tulos tulee matkapuhelimeen. Kaikki kestää alle minuutin.
Laite tulee terveysalan ammattilaisten käyttöön. Esimerkiksi työterveyshuolto, kouluterveyshuolto ja hammashuolto voivat ehkä alkaa käyttää laitetta.
Kunniaväkivallan ehkäisy
Tampereella yritetään estää kunniaväkivaltaa Kunniaksi-hankkeella.
Kunniaksi-hankkeen työntekijä Doaa Al-Shmes kertoo, että kunniaväkivalta voi olla myös psyykkistä väkivaltaa. Mies ei esimerkiksi päästä vaimoa ulos.
Kunniaksi-hankeessa keskustellaan miesten kanssa, jotka ovat tehneet tai suunnittelevat kunniaväkivaltaa.
Doaa Al-Shmes sanoo, että kunniaväkivallan syy voi olla se, että perhe ei ole vielä sopeutunut suomalaiseen yhteiskuntaan. Suomen erilainen kulttuuri voi pelottaa.
Asiakkaat voivat keskustella Doaa Al-Shmesin kanssa myös arabiaksi. Oman äidinkielen kautta maahanmuuttajille siirtyy tietoa Suomen yhteiskunnasta ja kulttuurista. Se auttaa sopeutumaan Suomeen, Doaa Al-Shmes sanoo.
Talvimyrsky
Suomessa oli maanantaina talvimyrsky.
Voimakas tuuli puhalsi ympäri Suomea. Tuuli katkaisi sähköjä eri puolilla maata, ja monet kodit olivat jonkin aikaa ilman sähköä.
Lapin tuntureilla oli melkein hirmumyrsky. Tuulen nopeus oli jopa 39 metriä sekunnissa.
Myös ajokeli on ollut huono. Myös jalankulkijoita on varoitettu liukkaista kaduista.
Sää

Tiistaina Lappiin saapuu lumisateita, muualla on poutaa.
Pilvisyys lisääntyy maan länsiosassa, mutta idässä paistaa vielä aurinko.
Tiistaina pakkasta on 1-10 astetta, mutta tuuli lisää pakkasen purevuutta. Päivän aikana lämpötila nousee plussan puolelle maan länsiosassa.
Keskiviikkona sää lauhtuu. Lämpötila on vähän nollan yläpuolella melkein koko maassa.