Maanantai 17.1.2022 (radio)


Koronaluvut

THL:n kyltti Mannerheimintiellä Helsingissä.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL kerää Suomen koronaluvut. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomessa on todettu yli 22 000 uutta koronatartuntaa. Maanantain luvussa on mukana tartuntoja viikonlopun ajalta.

Suomessa on myös 29 uutta koronakuolemaa. Yhteensä yli 1700 suomalaista on kuollut koronan takia.

Sairaalahoidossa on noin 700 koronapotilasta.

Koronatestilaite

Toimitusjohtaja Pekka Rissanen DSA Oy:stä puhaltaa koronatesteriin.
Uusi laite mittaa hengitysilmasta, onko ihmisellä koronatartunta. Kuva: Antti Eintola / Yle

Suomessa on kehitetty uusi laite koronatestaukseen. Laitteen kehittäjät kertovat, että heillä on nyt lupa myydä laitetta.

Laitteella voidaan tehdä koronatesti hengitysilmasta. Ensin käyttäjä puhaltaa laitteeseen. Laite mittaa hengitysilmaa ja lähettää tiedot matkapuhelimen kautta pilvipalveluun. Siellä mittaustiedot tutkitaan, ja tulos tulee matkapuhelimeen. Kaikki kestää alle minuutin.

Laite tulee terveysalan ammattilaisten käyttöön. Esimerkiksi työterveyshuolto, kouluterveyshuolto ja hammashuolto voivat ehkä alkaa käyttää laitetta.

Kunniaväkivallan ehkäisy

Kunniaksi-hankkeen projektikoordinaattori Merja Kankare (vas.) ja projektityöntekijä Doaa Al-Shmes Setlementti Tampere ry:stä.
Merja Kankare (vas.) ja Doaa Al-Shmes tekevät työtä Kunniaksi-hankkeessa. Kuva: Jarkko Vuolle / Yle

Tampereella yritetään estää kunniaväkivaltaa Kunniaksi-hankkeella.

Kunniaksi-hankkeen työntekijä Doaa Al-Shmes kertoo, että kunniaväkivalta voi olla myös psyykkistä väkivaltaa. Mies ei esimerkiksi päästä vaimoa ulos.

Kunniaksi-hankeessa keskustellaan miesten kanssa, jotka ovat tehneet tai suunnittelevat kunniaväkivaltaa.

Doaa Al-Shmes sanoo, että kunniaväkivallan syy voi olla se, että perhe ei ole vielä sopeutunut suomalaiseen yhteiskuntaan. Suomen erilainen kulttuuri voi pelottaa.

Asiakkaat voivat keskustella Doaa Al-Shmesin kanssa myös arabiaksi. Oman äidinkielen kautta maahanmuuttajille siirtyy tietoa Suomen yhteiskunnasta ja kulttuurista. Se auttaa sopeutumaan Suomeen, Doaa Al-Shmes sanoo.

Talvimyrsky

Portaita lapioidaan.
Kauppakeskus Triplan portaita puhdistettiin lumesta maanantaina. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Suomessa oli maanantaina talvimyrsky.

Voimakas tuuli puhalsi ympäri Suomea. Tuuli katkaisi sähköjä eri puolilla maata, ja monet kodit olivat jonkin aikaa ilman sähköä.

Lapin tuntureilla oli melkein hirmumyrsky. Tuulen nopeus oli jopa 39 metriä sekunnissa.

Myös ajokeli on ollut huono. Myös jalankulkijoita on varoitettu liukkaista kaduista.

Sää

sääkartta

Tiistaina Lappiin saapuu lumisateita, muualla on poutaa.

Pilvisyys lisääntyy maan länsiosassa, mutta idässä paistaa vielä aurinko.

Tiistaina pakkasta on 1-10 astetta, mutta tuuli lisää pakkasen purevuutta. Päivän aikana lämpötila nousee plussan puolelle maan länsiosassa.

Keskiviikkona sää lauhtuu. Lämpötila on vähän nollan yläpuolella melkein koko maassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä