Maanantai 17.12.2018 (radio)

Irtisanomisia vähän

Nainen työvoimatoimistossa.
Osaavasta työvoimasta on jo pulaa ja irtisanomset jäävät tänä vuonna 3500:aan. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Suomen hyvä taloustilanne on vähentänyt irtisanomisia.
Irtisanomisia on tänä vuonna noin 3 500. Määrä on pieni. Kymmenen vuotta sitten firmat irtisanoivat 15 000 ihmistä vuodessa. Nyt vienti vetää ja työntekijöistä on pulaa.

Joulusta säästetään

Joulahjoja kasseissa.
Joululle tulee hintaa. Ruoat ja joululahjat maksavat. Kuva: Dalbir Ram / Yle

Jouluun käytetään vähemmän rahaa, kuin viime vuonna.
30 % suomalaisista sanoo, että käyttää jouluun nyt vähemmän rahaa. Vain 6 % suomalaisista sanoo, että käyttää enemmän rahaa jouluun, kuin viime vuonna.

Jouluun käytetään rahaa keskimäärin 580 euroa aikuista kohden.

Huono viljasato voi näkyä kinkkujen saatavuudessa

Luomuporsaita karsinassa.
Tänä vuonna kinkkuja riittää, mutta ensi vuonna suomalaisia kinkkuja saadaan ehkä vähemmän kauppaan. Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Huono viljasato voi vaikuttaa kotimaisten joulukinkkujen määrään ensi vuonna. Porsaat syövät viljaa. Sato oli pieni.

Tänä jouluna suomalaisia kinkkuja riittää. Suomessa syödään jouluisin noin 7 miljoonaa kiloa kinkkua.

Laskuja ei makseta ajoissa

Laskupino.
Firmat saattavat ilmoittaa, että ne maksavat vasta 60-120 päivän kuluttua. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Monet isot firmat hidastelevat laskujen maksussa. Pienille firmoille ja yrittäjille on haittaa, että isot firmat eivät maksa ajoissa laskuja.

Yrittäjät sanovat, että monet isot firmat maksavat laskuja vasta monen kuukauden kuluttua. Pienet firmat joutuvat odottamaan rahoja pitkään.

Lain mukaan lasku pitää maksaa yhden kuukauden kuluessa, jos ei sovita muuta.

Lennokit yleisiä Lähi-idän sodassa

MQ-1 sotilaslennokki
Kuvassa on USA:n Predator-sotilaslennokki. Kuva: Valda Kalina / EPA

Sota Lähi-idässä on muuttunut. Lähi-idän sodassa käytetään paljon lennokkeja. Kiina valmistaa sotilaslennokkeja monille maille.

Lennokkeja ovat hankkineet Jordania, Irak ja Saudi-Arabia. Lisäksi Israel, Turkki ja Iran valmistavat itse sotilaslennokkeja.

Luvassa lunta ja pakkasta

Luistimet.
Lunta sataa tällä viikolla ja koko maassa on pakkasta. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Ja vielä vähän asiaa säästä. Lumisade on haitannut maanantaina liikennettä maan etelä- ja länsiosissa. Kaduilla ja teillä on liukasta. Lunta sataa tällä viikolla lisää. Välillä voi sataa vettä, joka jäätyy. Koko maassa on pakkasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä