Maanantai 17.12.2018 (radio)

Irtisanomisia vähän

Nainen työvoimatoimistossa.
Osaavasta työvoimasta on jo pulaa ja irtisanomset jäävät tänä vuonna 3500:aan. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Suomen hyvä taloustilanne on vähentänyt irtisanomisia.
Irtisanomisia on tänä vuonna noin 3 500. Määrä on pieni. Kymmenen vuotta sitten firmat irtisanoivat 15 000 ihmistä vuodessa. Nyt vienti vetää ja työntekijöistä on pulaa.

Joulusta säästetään

Joulahjoja kasseissa.
Joululle tulee hintaa. Ruoat ja joululahjat maksavat. Kuva: Dalbir Ram / Yle

Jouluun käytetään vähemmän rahaa, kuin viime vuonna.
30 % suomalaisista sanoo, että käyttää jouluun nyt vähemmän rahaa. Vain 6 % suomalaisista sanoo, että käyttää enemmän rahaa jouluun, kuin viime vuonna.

Jouluun käytetään rahaa keskimäärin 580 euroa aikuista kohden.

Huono viljasato voi näkyä kinkkujen saatavuudessa

Luomuporsaita karsinassa.
Tänä vuonna kinkkuja riittää, mutta ensi vuonna suomalaisia kinkkuja saadaan ehkä vähemmän kauppaan. Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Huono viljasato voi vaikuttaa kotimaisten joulukinkkujen määrään ensi vuonna. Porsaat syövät viljaa. Sato oli pieni.

Tänä jouluna suomalaisia kinkkuja riittää. Suomessa syödään jouluisin noin 7 miljoonaa kiloa kinkkua.

Laskuja ei makseta ajoissa

Laskupino.
Firmat saattavat ilmoittaa, että ne maksavat vasta 60-120 päivän kuluttua. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Monet isot firmat hidastelevat laskujen maksussa. Pienille firmoille ja yrittäjille on haittaa, että isot firmat eivät maksa ajoissa laskuja.

Yrittäjät sanovat, että monet isot firmat maksavat laskuja vasta monen kuukauden kuluttua. Pienet firmat joutuvat odottamaan rahoja pitkään.

Lain mukaan lasku pitää maksaa yhden kuukauden kuluessa, jos ei sovita muuta.

Lennokit yleisiä Lähi-idän sodassa

MQ-1 sotilaslennokki
Kuvassa on USA:n Predator-sotilaslennokki. Kuva: Valda Kalina / EPA

Sota Lähi-idässä on muuttunut. Lähi-idän sodassa käytetään paljon lennokkeja. Kiina valmistaa sotilaslennokkeja monille maille.

Lennokkeja ovat hankkineet Jordania, Irak ja Saudi-Arabia. Lisäksi Israel, Turkki ja Iran valmistavat itse sotilaslennokkeja.

Luvassa lunta ja pakkasta

Luistimet.
Lunta sataa tällä viikolla ja koko maassa on pakkasta. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Ja vielä vähän asiaa säästä. Lumisade on haitannut maanantaina liikennettä maan etelä- ja länsiosissa. Kaduilla ja teillä on liukasta. Lunta sataa tällä viikolla lisää. Välillä voi sataa vettä, joka jäätyy. Koko maassa on pakkasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä