Maanantai 1.7.2019 (radio)

Suomen EU-puheenjohtajuus alkoi

EU-johtajat ympyränmuotoisessa pöydässä.
EU-maiden johtajien huippukokous pidettiin Brysselissä 20. ja 21. kesäkuuta. Kuva: Stephanie Lecocq / EPA-EFE

Suomi on aloittanut puheenjohtajakauden Euroopan unionissa tänään.

Yksi tärkeä asia on ilmastonsuojelu. Suomen tavoite on saada poliittinen sopu siitä, että EU on hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä.

Suomen tavoite on myös päästä sopuun rahoituksesta ja EU:n seuraavasta laajentumisesta.

Puheenjohtajakausi kestää vuoden loppuun.

Takseihin ei olla yhtä tyytyväisiä kuin ennen

Taksiautoja taksiasemalla
Taksiuudistus ei lisännyt taksien suosiota. Kuva: Antti Lähteenmäki / Yle

Hallitus ryhtyy korjaamaan taksiliikenteen epäkohtia ehkä vuodenvaihteessa. Mahdolliset lakimuutokset koskevat esimerkiksi taksiliikenteen turvallisuutta ja saatavuutta eri alueilla.

Taksiliiton kysely kertoo, että uusi taksilaki on heikentänyt asiakkaiden luottamusta takseihin. Taksilaki tuli voimaan vuosi sitten.

Uusi taksilaki muun muassa vapautti taksien hinnoittelun ja kilpailun.

53 prosenttia vastaajista suhtautuu kielteisesti nykyiseen taksilakiin. Vain 3 prosenttia on lisännyt taksin käyttöä ja 22 prosenttia on vähentänyt taksin käyttöä.

Droonin lennättämiseen tulee tentti

Droonien lennättämisestä tulee säädellympää vuoden 2020 heinäkuussa.
Droonien lennättämisestä tulee laitonta ilman tenttiä. Kuva: Ville Tiirikainen / Yle

Droonin eli robottilennokin käyttäminen vaatii vuoden kuluttua tentin. Asiasta määrää uusi EU-asetus.

Jokaisen lennättäjän pitää suorittaa verkkokurssi ja verkkotentti. Lisäksi lennättäjien pitää rekisteröityä.

Suomessa droonien harrastajamäärät ovat kasvaneet viime vuosien aikana. Liikenne- ja viestintävirasto arvioi, että drooneja voi olla Suomessa jopa 100 000.

Sähköpotkulautoihin ei tule rajoituksia

Sähköpotkulautoja
Sähköpotkulautoja on arvosteltu, mutta niiden käyttämiseen ei ole tulossa rajoituksia. Kuva: Markku Pitkänen / Yle

Sähköpotkulautojen käyttämiseen ei ole tulossa rajoituksia Suomessa. Muualla Euroopassa rajoittamista on vaadittu esimerkiksi Ruotsissa ja Ranskassa.

Suomessa laki ja säädökset sallivat kevyet sähköajoneuvot.

Suomessa on jo noin 2000 sähköpotkulautaa. Lautoja voi vuokrata jo Helsingissä, Espoossa, Tampereella ja Turussa.

Vain Tampere on laatinut erillisen ohjeistuksen laudoille. Ohjeita on pysäköinnistä ja nopeuksista tietyissä paikoissa. Muualla maassa potkulaudoilla on samat liikennesäännöt kuin polkupyörillä.

Säässä tapahtuu muutoksia

Sademäärä.
Kuva: Yle

Säässä tapahtuu käänne. Tiistaista alkaen sää viilenee ja muuttuu selvästi epävakaisemmaksi koko maassa.

Tiistaina sateet voivat olla aika runsaita maan eteläosassa. Myös ukkoskuuroja esiintyy. Pohjoisemmassa sateet ovat yhtenäisemmät.

Suurin muutos on maan etelä- ja keskiosissa. Keskiviikkona lämpötilat putoavat hellelukemista ja ovat 13–18 astetta.

Pohjoisessa on viileää koko viikon. Siellä ylimmät lämpötilat voivat jäädä vain noin 10 asteeseen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä