Maanantai 17.2.2020 (radio)


Kiinteistöpalveluala välttyy lakoilta

Siivooja moppaa lattiaa.
Kiinteistöpalvelualalla tehdään monenlaisia töitä, esimerkiksi siivousta. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Kiinteistöpalvelualan lakkoja ei tule. Lakkojen piti alkaa huomenna.

Lakot on peruttu, koska kiinteistöpalvelualalla on tehty uusi työehtosopimus. Sopimus nostaa kiinteistöpalvelualan palkkoja 2 vuodessa 3,3 prosenttia. Palkat nousevat yhtä paljon kuin monilla muilla aloilla.

Kiinteistöpalvelualalla tehdään esimerkiksi siivoustöitä ja kiinteistönhoitoa. Lakot on nyt peruttu esimerkiksi monissa hotelleissa.

Talvimyrsky katkaisi sähköjä

Pelastusmiehet kahlaavat tulvavedessä Nantgarwissä.
Dennis-myrsky toi tulvavedet Englannin kaduille. Suomessa myrsky ei ollut yhtä voimakas. Kuva: Neil Munns / EPA

Suomessa on ollut talvimyrsky. Myrsky toi kovia tuulia ja sateita. Myrskytuulet puhalsivat voimakkaimmin sunnuntain ja maanantain välisenä yönä.

Myrsky kaatoi puita ja katkaisi sähköjä. Yli 16 000 kotia oli ilman sähköä sunnuntai-iltana. Korjaustyöt sujuivat kuitenkin nopeasti.

Myrsky tuli Atlantin valtamereltä. Ennen kuin myrsky tuli Suomeen, se iski esimerkiksi Britanniaan. Siellä myrsky oli voimakkaampi kuin Suomessa.

Myrsky sai Britanniassa nimen Dennis. Se aiheutti tulvia, ja tulvavesi peitti taloja ja autoja. 2 ihmistä kuoli Britanniassa myrskyn takia.

Huivit sallitaan Ruotsin kouluissa

musliminaisia kadulla
Kuva: AOP

Ruotsin kouluihin ei tule huivikieltoa.

Ruotsin viranomaiset ovat päättäneet, että koulutytöt saavat käyttää huivia. Se kuuluu uskonnonvapauteen, viranomaiset sanovat. Monet islamilaiset perheet haluavat, että tytöt käyttävät huivia.

Monessa Ruotsin kunnassa on keskusteltu huivikiellosta. Esimerkiksi Skurupin kunta päätti joulukuussa, että koulujen oppilaat ja työntekijät eivät saa käyttää huivia.

Nyt Ruotsin viranomaiset sanovat, että huivin käyttöä kouluissa ei voida kieltää.

Talvisodan loppumiselle liputetaan

Suomen lippu tangossa.
Liput liehuvat 13.3., kun talvisodan loppumisesta on kulunut 80 vuotta. Kuva: Pekka Tynell / Yle

Sisäministeriö haluaa muistaa talvisodan loppumista.

Talvisota loppui 80 vuotta sitten, maaliskuun 13. päivä vuonna 1940. Siksi sisäministeriö suosittelee, että Suomessa liputetaan tänä vuonna 13. maaliskuuta.

Talvisota oli osa toisen maailmansodan tapahtumia. Talvisota oli Suomen ja Neuvostoliiton välillä. Kommunistisen Neuvostoliiton tärkein alue oli Venäjä.

Talvisota kesti 105 päivää. Se loppui Moskovan rauhansopimukseen. Rauhansopimuksessa Neuvostoliitto sai 10 prosenttia Suomen alueista. Alueilta pakeni yli 400 000 suomalaista, joille piti etsiä koti muualta Suomesta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä