Maanantai 17.5.2021 (radio)

Uudenlainen hoitajakoulutus

lähihoitajakoulutus
Lähihoitajaopiskelija harjoittelee. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Suomessa aloitetaan uudenlainen koulutus maahanmuuttajataustaisten suomalaisten hoitajakoulutuksessa.

Koulutuksessa panostetaan erityisesti suomen tai ruotsin kielen oppimiseen. Kieltä opetetaan opintojen alusta saakka tavallista enemmän. Opetus voidaan aloittaa vaikka alkeista, jos siihen on tarve.

Hankkeessa ovat mukana Tampereen ammattikorkeakoulu ja pääkaupunkiseudun Metropolia. Koulutus alkaa ensi tammikuussa.

Suomessa on kova pula hoitajista. Tällä vuosikymmenellä tarvitaan ehkä noin 30 000 uutta hoitajaa, kun vanhoja lähihoitajia ja sairaanhoitajia jää eläkkeelle.

Suomen koronaluvut

Bar Q -ravintolassa Imatralla koronarajoitus -kylttejä sisällä.
Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Suomessa on todettu 144 uutta koronavirustartuntaa.

Kahden viikon aikana tartuntoja on todettu noin 2800. Se on noin 300 vähemmän kuin edellisen kahden viikon aikana.

Uusia koronakuolemia on kaksi. Yhteensä yli 900 ihmistä on Suomessa kuollut koronaan pandemian aikana.

Koronarokotteen on saanut melkein 38 prosenttia väestöstä.

VR lisää junavuoroja

VR:n juna raiteella.
VR uskoo, että junien matkustajamäärä kasvaa kesällä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

VR tuo uusia kaukojunavuoroja liikenteeseen.

Vuorot ovat olleet tauolla, kun korona vähensi matkustajien määrää rautateillä. VR kuitenkin uskoo, että matkustajamäärä kasvaa taas kesällä.

VR palauttaa liikenteeseen 24 kaukojunavuoroa tästä viikosta alkaen. Liikenteeseen tulee junavuoroja, jotka kulkevat esimerkiksi Helsingistä Vaasaan, Turkuun, Ouluun, Tampereelle ja Jyväskylään.

Maavoimat harjoittelee

Sinisten tarkka-ampuja Rovajärven harjoituksessa 28.5.2018
Maavoimat harjoittelee lähiviikot Rovajärvellä. Kuva: Tapani Leisti / Yle

Lapissa on alkanut iso sotaharjoitus. Harjoitus on Maavoimien isoin sotaharjoitus tänä vuonna.

Harjoitukseen osallistuu 7000 ihmistä. Mukana on myös noin 350 sotilasta Ruotsista.

Harjoitusalueet ovat Rovajärvellä, Sodankylässä ja Kittilässä. Harjoitus voi ruuhkauttaa liikennettä Pohjois-Suomessa.

Banksyn katutaidetta

Banksyn teos Love is in the air:
Banksyn teos Love is in the Air. Kuva: Serlachius-museot

Mäntässä on avattu harvinainen taidenäyttely. Mäntän Serlachius-museoissa on esillä brittiläisen katutaitelijan Banksyn teoksia.

Banksy on maailman tunnetuin katutaitelija. Hän arvostelee taiteessaan esimerkiksi kulutusyhteiskuntaa, rahan valtaa ja taidebisnestä.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun Banksyn teoksia on esillä Suomessa.

Näyttely on avoinna lokakuulle asti. Liput ovat ilmaiset, mutta koronatilanteen takia ne pitää varata etukäteen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä