Maanantai 17.6.2019 (radio)


Kaksoiskansalaisen syrjintä

Varusmiehet hakevat linjastolta ruokaa
Kaksoiskansalainen ei päässty töihin armeijan ravintolaan. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Oikeus on antanut päätöksen syrjintäjutussa, josta on puhuttu paljon. Oikeus sanoo, että Suomen ja Venäjän kaksoiskansalaista syrjittiin, kun hän ei päässyt töihin armeijan ravintolaan.

Oikeuden mielestä syyllinen ei ollut mies, joka hoiti työntekijän palkkaamisen. Oikeus sanoo, että mies toimi armeijan ohjeen mukaan. Oikeuden mielestä armeijan ohje oli kuitenkin laiton.

Ohjeen takia työnhakijalle ilmoitettiin, että kaksoiskansalaisia ei voi palkata töihin armeijan ravintolaan. Asia tuli esiin, kun Yle kertoi siitä 2 vuotta sitten.

Hidas talouskasvu

Ihmisiä Oulun valkean kauppakeskuksen kahvilaterassilla.
Talous ei kasva enää yhtä nopeasti kuin viime vuosina. Kuva: Risto Degerman / Yle

Suomen talouden kasvu hidastuu. Näin arvioi valtiovarainministeriö, joka hoitaa Suomen valtion talouspolitiikkaa.

Valtiovarainministeriö ennustaa nyt, että Suomen talous kasvaa lähivuosina noin 1 prosentin vauhtia. Vielä vuosi sitten valtiovarainministeriö ennusti nopeampaa talouskasvua.

Esimerkiksi työpaikkojen määrää on vaikea lisätä, jos talouskasvu hidastuu. Suomen uuden hallituksen tavoite on, että Suomeen saadaan lisää työpaikkoja.

Vuokra-asuntoja tarvitaan

kerrostalon parvekkeita
Helsingin seudulta on vaikea löytää edullista vuokra-asuntoa. Kuva: AOP

Hallitus haluaa Suomeen lisää halpoja vuokra-asuntoja. Hallitus haluaa löytää keinoja, miten estää liian suuria vuokrankorotuksia.

Hallituksen mielestä vuokrat esimerkiksi Helsingin seudulla ovat niin korkeita, että ihmisillä menee liian iso osa palkasta asumiseen. Ihmisten on vaikea muuttaa Helsingin seudulle töihin korkeiden vuokrien takia.

Jääkiekon MM Tampereelle

Tampereen Kannen areena talvella
Tampereen uusi areena valmistuu vähän ennen MM-kilpailuja. Kuva: Havainnekuva: SRV/Libeskind/Tomorrow

Jääkiekon MM-kilpailut järjestetään Tampereella vuonna 2022. Tampere on MM-kilpailujen eli maailmanmestaruuskilpailujen pääpaikka.

MM-pelejä pelataan myös jossakin toisessa kaupungissa. Toinen kilpailukaupunki kerrotaan syksyllä.

Jääkiekon MM-kilpailut järjestetään Tampereen uudessa areenassa. Areena valmistuu vähän ennen MM-kilpailuja.

Lämmin juhannusviikko

Kukkakimppu
Kuva: Mostphotos

Nyt on alkanut juhannusviikko, ja sää on lämmin. Viikko on etelässä jopa helteinen eli lämpötila nousee yli 25 asteen.

Etelä-Suomessa maa on niin kuivaa, että juhannuskokkoja ei ehkä voida polttaa. Juhannuskokkoja on tapana polttaa perjantaina, kun on juhannusaatto.

Pohjoisessa loppuviikko on sateisempi. Sade alkaa torstaina, ja vettä voi sataa paljon.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä