Maanantai 18.10.2021 (radio)


Koronapassin vastustajat

Vanhanaikainen vaaleanpunainen kivitalo, jonka alakerran ikkunoissa on kaupan ja ravintolan teippaukset
Tämä kauppa Vääksyssä joutui viikonloppuna häirinnän kohteeksi koronapassin takia. Arkistokuva. Kuva: Sini Ojanperä / Yle

Koronapassin vastustajat ovat aiheuttaneet häiriötä eri puolilla Suomea.

Koronapassin vastustajat ovat häirinneet firmoja, jotka ovat ottaneet koronapassin käyttöön. He ovat häirinneet esimerkiksi ravintoloiden omistajia ja työntekijöitä.

Monet ravintolat ottivat koronapassin käyttöön viikonloppuna, heti kun se oli mahdollista. Ravintoloiden ei tarvitse noudattaa koronarajoituksia, jos ne pyytävät asiakkailta koronapassia.

Ravintola-alan järjestön Maran toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo, että häiriköt eivät ymmärrä, kuinka tärkeä koronapassi on. Koronapassin avulla ravintolat voivat olla auki normaalisti, ja työntekijöillä on töitä.

Koronapassin idea on tarjota turvallinen paikka asiakkaille ja työntekijöille. Koronapassista näkee, että ihmisellä on suoja koronaa vastaan, esimerkiksi 2 koronarokotusta.

Koronapassin saa netistä, Omakanta-palvelusta.

Koronapotilaiden määrä

Uuden sairaala Novan teho-osasto.
Monet koronapotilaat joutuvat tehohoitoon. Kuva: Niko Mannonen / Yle

Koronapotilaiden määrä on kasvanut sairaaloissa.

Sairaalahoidossa on nyt 218 koronapotilasta. Se on 26 enemmän kuin perjantaina.

4 ihmistä kuoli koronaan viikonlopun aikana.

Presidentti Niinistö

Sauli Niinistö.
Presidentti Sauli Niinistö ei saanut koronatartuntaa. Kuva: John Minchillo / AFP

Presidentti Sauli Niinistöllä ei ole koronatartuntaa. Niinistö kertoi asiasta Twitterissä.

Viime viikolla presidentti Niinistö altistui koronavirukselle, eli hän oli lähellä ihmistä, jolla on koronatartunta. Tämä tapahtui kokousmatkalla Ruotsissa.

Niinistö on matkan jälkeen pysynyt kotona eikä hän ole tavannut vieraita. Myös Viron uuden presidentin vierailu Suomeen peruttiin viime viikolla.

Nyt presidentti Niinistö on taas töissä.

Vuoden YK:n ystävä

Vuoden 2021 YK:n ystävä -kunniamaininnan saanut Anne Nuorgam
Anne Nuorgam sai kunniamaininnan Suomen YK-liitolta. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Saamelainen poliitikko Anne Nuorgam on saanut kunniamaininnan YK:lta eli Yhdistyneiltä kansakunnilta. Nuorgam on Vuoden YK:n ystävä.

Suomen YK-liitto sanoo, että Nuorgam on tehnyt tärkeää työtä saamelaisten hyväksi. Nuorgam on myös YK:n alkuperäiskansojen foorumin puheenjohtaja.

Nuorgam on iloinen kunniamaininnasta. Hän sanoo, että kunniamaininta koskee kaikkia saamelaisia.

Saamelaiset ovat Euroopan unionin ainoa alkuperäiskansa.

Sää

sääkartta
Keskiviikkona pohjoisessa sataa lunta ja etelässä vettä.

Sää on tiistaina aurinkoinen. Lämpötila on päivällä etelässä nollan yläpuolella ja pohjoisessa nollan alapuolella.

Keskiviikkoyönä maan keskiosassa sataa lunta. Keskiviikkona päivällä lunta sataa pohjoisessa. Muualla keskiviikkona sataa vettä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä