Maanantai 18.11.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miksi Suomessa suunnitellaan tukilakkoja?

Oikea vastaus:

Muiden alojen työntekijät haluavat tukilakoilla tukea Postin työntekijöitä, jotka ovat lakossa.

2.Minkälaista tukilakkoa suunnitellaan ensi viikon maanantaille?

Oikea vastaus:

Silloin suunnitellaan tukilakkoa, joka pysäyttää Helsingin seudun liikenteen bussit.

3.Mikä on postilakon neuvottelujen tilanne?

Oikea vastaus:

Neuvotteluissa on jo päästy eteenpäin.

4.Paljonko antibioottien kulutus on vähentynyt Suomessa?

Oikea vastaus:

5 prosenttia vuodessa jo monen vuoden ajan.

5.Miksi se on hyvä asia?

Oikea vastaus:

Jos antibiootteja käytetään paljon, bakteerit oppivat kestämään niitä.

6.Onko selkäkipu vain vanhojen ongelma?

Oikea vastaus:

Ei ole, selkäkipuja on myös nuorilla.

7.Mikä on usein syy selkäkipuun?

Oikea vastaus:

Ihmiset istuvat liikkaa huonossa asennossa ja liikkuvat liian vähän.

8.Minkälaista liikuntaa ylilääkäri Ylinen suosittelee?

Oikea vastaus:

Kuntosaliharjoittelua.

9.Mitä hän sanoo patjasta?

Oikea vastaus:

Hyvä patja on keskikova.

10.Minkälainen sää on tällä viikolla?

Oikea vastaus:

Melko lämmin, vasta viikonloppuna sää ehkä kylmenee.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä