Maanantai 18.11.2019 (radio)


Postilakko

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n puheenjohtaja Heidi Nieminen (vas.) ja Palvelualojen työnantajat Palta ry:n toimitusjohtaja Tuomas Aarto jatkoivat postikiistan sovittelua valtakunnansovittelijan johdolla Helsingissä 17. marraskuuta.
Työntekijöiden ja työnantajan edustajat ovat neuvotelleet maanantaina. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Neuvottelut postilakosta jatkuvat. Neuvottelijat yrittävät lopettaa lakkoa.

Tällä viikolla alkaa myös monia tukilakkoja, jos postilakko ei lopu. Muiden alojen työntekijät haluavat tukilakoilla tukea Postin työntekijöitä. Tukilakot esimerkiksi pysäyttävät tavaraliikenteen rautateillä.

Jos postilakko jatkuu vielä viikon päästä, tukilakkoja tulee lisää. Tukilakko pysäyttää esimerkiksi Helsingin seudun liikenteen bussit ensi maanantaina. Uusia tukilakkoja ei kuitenkaan tule, jos postilakko saadaan loppumaan.

Postilakon neuvottelijat sanovat, että he ovat päässeet vähän eteenpäin. Sopimusehdotus on ehkä pian valmis. Neuvottelijoiden pitää sopia esimerkiksi palkoista.

Postin työntekijät aloittivat lakon viikko sitten. Postilakon takia kirjeet ja paketit kulkevat nyt tosi hitaasti.

Antibiootit

Antibioottien liiallinen käyttö heikentää niiden tehoa.
Antibiootteja ei ole hyvä käyttää turhaan. Kuva: Rolex Dela Pena / EPA

Suomalaiset käyttävät antibiootteja vähemmän kuin ennen. Antibioottien kulutus on vähentynyt 5 prosenttia vuodessa jo monen vuoden ajan.

Muualla Euroopassa antibioottien kulutus ei ole vähentynyt. Antibiootteja käytetään yhtä paljon kuin ennen.

Kun antibiootteja käytetään paljon, bakteerit oppivat kestämään niitä. Siksi niiden bakteerien määrä kasvaa, joihin antibiootit eivät enää tehoa. Suomessa niitä on vähemmän kuin muualla.

Selkäkipu

mies pitelee selkäänsä
Kuva: AOP

Selkäkipu on nykyään yleistä. Selkäkipuja on jo nuorilla.

Selkäkipujen syy on se, että ihmiset istuvat liikaa huonossa asennossa. Puhelimet ja tietokoneet ovat syy huonossa asennossa istumiseen. Ihmiset myös liikkuvat liian vähän.

Selkäkipua voi kuitenkin ehkäistä. Ylilääkäri Jari Ylinen sanoo, että hyvä lihaskunto auttaa pitämään selän kunnossa. Hän suosittelee erityisesti harjoittelua kuntosalilla.

Ylilääkäri Ylinen sanoo, että myös nukkuma-asento on tärkeä. Selän pitää olla sängyssä suorana. Siksi Ylisen mielestä on hyvä, jos patja ei ole liian pehmeä tai liian kova. Hyvä patja on keskikova.

Sää

Pisaroita punapajun oksassa
Sää on kosteaa. Kuva: Anna Sirén / Yle

Sää jatkuu melko lämpimänä. Lämpötila on suurimmassa osassa maata plussan puolella.

Melko lämmin sää jatkuu melkein koko viikon. Viikonloppuna sää todennäköisesti kylmenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä