Maanantai 18.11.2019 (radio)
Postilakko

Neuvottelut postilakosta jatkuvat. Neuvottelijat yrittävät lopettaa lakkoa.
Tällä viikolla alkaa myös monia tukilakkoja, jos postilakko ei lopu. Muiden alojen työntekijät haluavat tukilakoilla tukea Postin työntekijöitä. Tukilakot esimerkiksi pysäyttävät tavaraliikenteen rautateillä.
Jos postilakko jatkuu vielä viikon päästä, tukilakkoja tulee lisää. Tukilakko pysäyttää esimerkiksi Helsingin seudun liikenteen bussit ensi maanantaina. Uusia tukilakkoja ei kuitenkaan tule, jos postilakko saadaan loppumaan.
Postilakon neuvottelijat sanovat, että he ovat päässeet vähän eteenpäin. Sopimusehdotus on ehkä pian valmis. Neuvottelijoiden pitää sopia esimerkiksi palkoista.
Postin työntekijät aloittivat lakon viikko sitten. Postilakon takia kirjeet ja paketit kulkevat nyt tosi hitaasti.
Antibiootit

Suomalaiset käyttävät antibiootteja vähemmän kuin ennen. Antibioottien kulutus on vähentynyt 5 prosenttia vuodessa jo monen vuoden ajan.
Muualla Euroopassa antibioottien kulutus ei ole vähentynyt. Antibiootteja käytetään yhtä paljon kuin ennen.
Kun antibiootteja käytetään paljon, bakteerit oppivat kestämään niitä. Siksi niiden bakteerien määrä kasvaa, joihin antibiootit eivät enää tehoa. Suomessa niitä on vähemmän kuin muualla.
Selkäkipu

Selkäkipu on nykyään yleistä. Selkäkipuja on jo nuorilla.
Selkäkipujen syy on se, että ihmiset istuvat liikaa huonossa asennossa. Puhelimet ja tietokoneet ovat syy huonossa asennossa istumiseen. Ihmiset myös liikkuvat liian vähän.
Selkäkipua voi kuitenkin ehkäistä. Ylilääkäri Jari Ylinen sanoo, että hyvä lihaskunto auttaa pitämään selän kunnossa. Hän suosittelee erityisesti harjoittelua kuntosalilla.
Ylilääkäri Ylinen sanoo, että myös nukkuma-asento on tärkeä. Selän pitää olla sängyssä suorana. Siksi Ylisen mielestä on hyvä, jos patja ei ole liian pehmeä tai liian kova. Hyvä patja on keskikova.
Sää
Sää jatkuu melko lämpimänä. Lämpötila on suurimmassa osassa maata plussan puolella.
Melko lämmin sää jatkuu melkein koko viikon. Viikonloppuna sää todennäköisesti kylmenee.