Maanantai 18.3.2019 (radio)


Hollannissa tapahtui terrori-isku

Ammuskelu Utrehtissa
Terrori-isku tapahtui Utrechtissa. Kuva: Robin van Lonkhuijsen / EPA

Hollannissa on tapahtunut terrori-isku. Iskussa kuoli ainakin 3 ihmistä. Loukkaantuneita on monta.

Isku tapahtui Utrechtin kaupungissa, jossa mies ampui ihmisiä raitiovaunussa.

Ampuja on ehkä 37-vuotias mies, joka on kotoisin Turkista.

Turvatoimia on Hollannissa lisätty iskun takia.

Stora Enso vähentää työntekijöitä

Stora Enson tehdas Oulussa.
Stora Enson tehdas Oulussa. Kuva: Paulus Markkula / Yle

Metsäfirma Stora Enso aikoo vähentää työntekijöitä. Stora Enso vähentää työntekijöitä Oulun tehtaalta. Oulusta loppuu ehkä 400 työpaikkaa.

Stora Enso tekee Oulun tehtaalla paperia. Tehtaalla on 2 paperikonetta. Stora Enso sulkee yhden paperikoneen ja alkaa valmistaa toisella pakkauspahvia. Siksi työpaikat vähenevät.

Stora Enso tekee muutoksia Oulun tehtaalla, koska paperin hinta maailmalla laskee, mutta pakkauspahvin hinta nousee.

Silpominen on rikos

Erillislaki silpomisen kieltämiseksi Suomessa jakaa mielipiteet, mutta siitä ollaan samaa mieltä, että ratkaisun avaimet ovat tiedottamisessa, koulutuksessa ja avoimessa keskustelussa.
Silpomisveitsi Keniasta. Kuva: Juha Tuominen / Yle

Tyttöjen silpominen on Suomessa rikos. Silpomisessa tytön sukuelimiä leikataan. Silpominen vahingoittaa tytön terveyttä.

Tyttöjä silvotaan esimerkiksi joissakin Afrikan maissa. Maahanmuuton mukana ongelma on tullut myös Eurooppaan.

Suomessa on ehkä noin 3000 tyttöä, jotka ovat vaarassa. On mahdollista, että heidät silvotaan vanhempien entisessä kotimaassa esimerkiksi kesälomamatkan aikana.

Kätilö ja terveydenhoitaja Batulo Essak tekee työtä silpomista vastaan. Essak sanoo, että terveysalan ammattilaisten pitää puhua silpomisesta maahanmuuttajaperheiden kanssa.

Essak on kokemusasiantuntija. Hän on syntynyt Somaliassa, ja hänet on lapsena silvottu. Essak toivoo, että Suomeen saadaan lisää kokemusasiantuntijoita, jotka puhuvat silpomisesta rohkeasti.

Asiasta on lisää tietoa Ylen nettisivuilla osoitteessa yle.fi.

Maahanmuuttajat keskustelevat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.
Uuden sarjan keskustelijat. Vasemmalta: Nida Iram, Alexandra Pospolit, Sadegh Mohammad Husseini, Razia Molawi, Momine Drame, Ramla Muse Dahir ja Nasib Naseri. Kuva: Yle

Nasib ja maahanmuuttajat on selkouutisten uusi sarja.

Sarjassa maahanmuuttajat keskustelevat asioista, jotka ovat heille tärkeitä. He toivovat, että nämä asiat ovat esillä myös huhtikuun eduskuntavaaleissa.

Sarjassa on 3 osaa: Kotoutuminen, Kulttuurierot ja Maahanmuuttajanaiset.

Ohjelmat löytyvät selkouutisten nettisivuilta ja Yle Areenasta, osoitteesta yle.fi/vaalit.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä