Maanantai 18.5.2015

Tuhansien ylioppilaiden valkolakki on varmistunut

Ylioppilaslakki, ruusu ja lasi kuohuviiniä.
Ylioppilasta juhlistetaan perinteisesti ruusulla ja maljalla kuohuvaa. Kuva: Heli Mäkikauppila / Yle
Kevään ylioppilaiden nimet on kerrottu. Nimet löytää Ylen nettisivuilta. Ylioppilaskokelaat eli abiturientit saivat tietää tulokset omasta lukiostaan.

Ylioppilaskirjoitusten huipputulos on tänä vuonna kymmenen (10) laudaturia. Laudatur on kirjoitusten paras arvosana. Kymmenen laudaturin ylioppilas on vasta 16-vuotias, ja hän opiskeli Lohjan lukion aikuislinjalla.

Kevään kirjoituksiin osallistui yli 41 000 kokelasta. Kirjoitukset järjestetään myös syksyllä. Ylioppilas saa käyttää valkoista ylioppilaslakkia. Moni käyttää sitä vappuna.

EU yrittää pysäyttää Välimeren ihmissalakuljetuksen

Pakolaisia rantautui Rhodoksen saarelle Kreikassa 20. huhtikuuta.
Pakolaisia rantautui Rodoksen saarelle Kreikassa huhtikuussa. Kuva: Loukas Mastis / EPA
Euroopan unioni yrittää pysäyttää ihmissalakuljetuksen Välimerellä. EU:n puolustus- ja ulkoministerit ovat olleet koolla maanantaina. Ministereiltä on odotettu päätöstä sotilasoperaatiosta. Se vaatii Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n turvallisuusneuvoston hyväksynnän eli luvan.

Alueelle suunnitellaan ehkä sotilaallista valvontaa. On myös keskusteltu siitä, että salakuljettajien veneitä ehkä tuhotaan. Suomen ulkoministeri Erkki Tuomioja sanoo, että Suomi voi antaa operaatioon ainakin asiantuntija-apua.

Välimerellä on hukkunut tänä vuonna ainakin 1800 siirtolaista tai pakolaista.

Ukrainassa on vangittu venäläissotilaita

Mariupol ukraina.
Ukrainalainen sotilas lähellä Mariupolin kaupunkia. Kuva: Anastasja Vlasova / EPA

Ukrainan armeija kertoo, että se on vanginnut kaksi (2) venäläistä sotilasta. Sotilaat vangittiin Itä-Ukrainassa Luhanskin alueella.

Armeija sanoo, että sotilaat olivat haavoittuneet ja heidät otettiin kiinni läheltä etulinjaa. Sotilaat tuodaan pääkaupunki Kiovaan ja esitellään siellä toimittajille.

Venäjä sanoo, että tieto ei voi pitää paikkaansa, sillä Itä-Ukrainassa ei Venäjän mukaan ole venäläissotilaita.

Venäjä on sanonut koko Ukrainan kriisin ajan, ettei se ole lähettänyt sotilaitaan alueelle.

Lisätty sokeri juomissa ja ruoissa on epäterveellistä

Virvoitusjuomia kaupan hyllyssä.
Virvoitusjuomat eli limpparit sisältävät paljon lisättyä sokeria. Sydäntään ajatteleva välttää juomasta epäterveellisiä juomia. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Virvoitusjuomat ja mehut, joihin on lisätty sokeria, ovat epäterveellisiä. Sokeripitoiset juomat suurentavat riskiä saada sydäntauteja.

Riski suurenee jo muutamassa viikossa. Uusi amerikkalaistutkimus kertoo, että lisätty sokeri nostaa esimerkiksi veren kolesterolia.

Tutkimuksen tulos vahvistaa tietoa, että sokeripitoiset juomat ja ruoat vaikuttavat sydän- ja verisuonitauteihin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä