Maanantai 18.5.2020 (radio)

Finnair lisää lentoja heinäkuussa

Kuvassa on Finnairin lentokoneita toukokuussa Helsinki-Vantaan lentokentällä. Koneet ovat maassa koronaviruspandemian vuoksi.
Finnair lisää lentoja, koska monet maat purkavat koronarajoituksia. Kuva: Silja Viitala / Yle

Lentoyhtiö Finnair lisää joitakin lentoja heinäkuun alusta.

Finnairin koneet lentävät heinäkuussa isoihin Euroopan kaupunkeihin.

Lisäksi Finnair alkaa lentää myös joitakin kaukolentoja Aasiaan.

Finnair arvioi, että se lentää heinäkuussa noin kolmasosan lennoista.

Monet eläkeläiset haluavat tehdä töitä

Kurt Lindberg
Kurt Lindberg tekee keikkatöitä. Kuva: Tommi Penttinen

Monet eläkeläiset haluavat tehdä töitä.

Tilastokeskus sanoo, että yli 100 000 eläkeläistä tekee töitä.

Lisäksi on vielä jopa 30 000 eläkeläistä, jotka haluavat tehdä töitä.

Kurt Lindberg on ollut eläkkeellä jo monta vuotta. Hän tekee keikkatöitä, esimerkiksi pihatöitä.

Kurt Lindberg puhuu :Mä aion jatkaa niin pitkään, kun tulee soittoja ja huolitaan töihin. Se on kiva tehdä töitä, tavata ihmisiä. Jos jää sängynpohjalle, niin siellä on sitten.


300 ihmistä on kuollut koronaan Suomessa

Hengityssuojainta käyttävä pyöräilijä ohittaa Havis Amandan suihkulähteen Helsingissä 15. toukokuuta
Pyöräilijä käytti kasvomaskia Helsingissä. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomessa on nyt virallisesti lähes 6400 koronavirustartuntaa.

Koronaviruksen takia on Suomessa kuollut 300 ihmistä.

Myös nuori ihminen voi olla riskiryhmässä

Eetu Louhe istuu keittiössää ja käsittelee valokuvia kannettavalla tietokoneellaan.
Eetu Louhe kuuluu riskiryhmään, koska hänellä on astma. Kuva: Kimmo Gustafsson / Yle

Myös nuoret ihmiset voivat olla vaarassa koronaviruksen takia.

On paljon nuoria ihmisiä, joilla on vakava perussairaus. He kuuluvat koronaviruksen riskiryhmään.

Sairaus ei aina näy ulospäin ja muiden voi olla vaikea ymmärtää, että nuori ihminen on sairas.

Koronavirus voi olla vaarallinen, jos ihmisellä on esimerkiksi astma tai jos hänelle on tehty elinsiirto.

Ravit alkavat

Harri Koivunen ajaa ravihevosella harjoitusradalla.
Harri Koivunen ohjastaa ravihevosta. Kuva: Paula Collin / Yle

Hevoset ja ohjastajat pääsevät kilpailemaan, kun ravien koronarajoituksia on höllennetty.

Ravit ravataan yleensä monta kertaa viikossa. Nyt niitä voidaan pitää 3 kertaa viikossa.

Katsomossa ei kuitenkaan saa olla yleisöä.

Ravit saivat erikoisluvan aloittaa jo nyt, ennen muita urheilulajeja.

Kesäkuun alusta myös muut urheiluljait saavat aloittaa kilpailut ja ottelut.

Mentolitupakan myynti loppuu

tupakantumppi kalliolla
Mentolitupakkaa ei enää saa myydä. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Mentolitupakan myyntikielto tulee voimaan ylihuomenna keskiviikkona.

Uusi tupakkalaki sanoo, että kuluttajalle ei saa enää myydä savukkeita tai kääretupakkaa, jossa on tuoksu tai maku.

Tällä tarkoitetaan esimerkiksi mentolin makuista lisäainetta.

Suomessa kaikki muut maut ovat olleet tupakassa kiellettyjä vuodesta 2016 lähtien.

Huomenna vielä sataa

Sääkuva: Hiirenkorvia Tampereella
Koivuissa on keväällä hiirenkorvat eli pienet lehtien alut. Kuva: Eeva Piirainen

Huomenna tiistaina tulee sadekuuroja suuressa osassa maata.

Paikoin voi myös ukkostaa ja sataa rakeita.

Etelä-Suomessa voi päivällä olla 10 astetta lämmintä.

Sadekuurot vähenevät viikon puolivälissä.




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä