Maanantai 18.6.2018 (radio)


Monet kokevat ikäsyrjintää

Iäkäs mies kahvilassa.
Joskus firmat eivät halua palkata yli 55-vuotiaita töihin. Kuva: Pixabay

Monet suomalaiset kokevat, että heitä on syrjitty iän takia.

Melkein 20 prosenttia suomalaisista on kokenut ikäsyrjintää, kun he ovat hakeneet työpaikkaa. Hakijan on vaikea saada työpaikkaa, jos hänellä on paljon ikää.

Yli 55-vuotiaat ovat kokeneet ikäsyrjintää eniten. Naiset ovat kokeneet ikäsyrjintää työnhaussa enemmän kuin miehet.

Suomen taloudelle on tärkeää, että kaikki työikäiset pääsevät töihin. Siksi ikäsyrjintä on ongelma.

Tiedot ovat uudesta kyselystä, johon vastasi yli 2000 työikäistä ihmistä.

Tietoliikenne Suomen kautta kasvaa

Valokaapeli
Valokaapelissa tieto kulkee valonnopeudella. Kuva: Yle

Suomesta voi tulla tärkeä tietoliikenteen keskus.

Uusi kaapeli yhdistää Euroopan ja Aasian tietoliikenteen ehkä jo 3 tai 4 vuoden päästä. Kaapeli kulkee Suomen kautta.

Suunnitelma on, että Suomesta kaapeli kulkee pohjoista reittiä Aasiaan. Kaapeli aiotaan laskea Jäämeren pohjaan.

Kaapeliin tulee valokuitua. Valokuidussa tieto kulkee valonnopeudella. Se on kaikkein suurin nopeus.

Uudesta kaapelista voi olla paljon hyötyä Suomelle. Se voi tuoda Suomeen kansainvälisiä firmoja, joiden kannattaa toimia tietoliikenteen keskuspaikassa.

Maa tärisi Japanissa

Ihmiset poistuivat lähijunasta Japanin Osakassa
Ihmiset poistuvat junasta maanjäristyksen jälkeen. Kuva: Jiji Press / EPA

Japanissa on ollut maanjäristys. Maa järisi eli tärisi voimakkaasti Japanissa maanantaina aamulla.

Maanjäristyksen voimakkuus oli 6,1. Järistyksen keskus oli lähellä Osakan kaupunkia.

Ainakin 3 ihmistä kuoli järistyksessä. Yli 200 ihmistä loukkaantui.

Helsingin ilma on puhdasta

kahvila aleksanterinkadulla Helsingissä
Helsingin illma on raikasta jopa keskustassa. Kuva: AOP

Helsingin seudun ilma on puhdasta. Asukkaat saivat hengittää hyvää ilmaa pääkaupunkiseudulla viime vuonna.

Mittaukset kertovat, että pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli hyvä tai tyydyttävä yli 90 prosenttia ajasta.

Helsingin seudulla on joskus myös ongelmia ilmanlaadussa. Ilmaa likaavat eniten katupöly ja autot.

Tiistaina sataa ja tuulee

Järvenpintaa sateella.
Sääennuste lupaa sadetta. Kuva: Kaisa Siren / AOP

Juhannus lähestyy, ja sää muuttuu sateiseksi.

Tiistaina sataa vettä ja ukkonen jyrähtelee etelässä. Myös tuuli on voimakasta. Keskiviikkona ja torstaina sataa Lapissa.

Ylen meteorologi Joonas Koskela kertoo, että sateet jatkuvat myös juhannuksena eli perjantaina ja lauantaina. Juhannuksen lämpötila on etelässä 15-20 ja pohjoisessa 10-15 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä