Maanantai 19.10.2020 (radio)

Vähävaraisten perheiden lapset ahdistuvat

Nuori henkilö kiipeää portaita.
Monia vähävaraisten perheiden lapsia ahdistaa perheen tilanne. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Vähävaraisten perheiden lapset tuntevat muita lapsia enemmän ahdistusta. He myös tuntevat, että he ovat muita lapsia huonompia.

Jopa 80 prosenttia vähävaraisten perheiden lapsista sanoo, että heitä ahdistaa perheen taloustilanne. Vähävaraisten perheiden lapsilla on myös muita lapsia huonommat mahdollisuudet harrastuksiin.

Koronatilanne on lisännyt talousongelmia monissa perheissä. Pelastakaa lapset -järjestö sanoo, että koronatilanne voi lisätä eriarvoistumista Suomessa.

Koronavirustilanne Suomessa

Covid-19 virus 3d-mallinnettuna
Maanantaina ei raportoitu koronakuolemia. Kuva: Sasa Kadrijevic / All Over Press

Suomessa on raportoitu maanantaina 131 uutta koronavirustartuntaa. Tartunnat ovat vähentyneet viime viikosta. Uusia koronakuolemia ei ole tiedossa.

Vaasassa koronavirus on levinnyt hoitokodissa asukkaisiin ja henkilökuntaan. Hoitokodissa on 10 asukasta. Heistä 8:lla on koronavirustartunta.

Koronatartunnat ovat lisääntyneet myös armeijassa eli Puolustusvoimissa. Sairastuneista suurin osa on varusmiehiä.

Työmailta katoaa räjähteitä

Räjäytystyömaa
Työmailla räjähteitä käytetään kallion louhimiseen. Kuva: Lauri Miettinen / Yle

Rakennustyömailta varastetaan Suomessa räjähteitä eli esimerkiksi dynamiittia. Viime vuonna poliisi löysi rikollisilta yli 300 kiloa räjähteitä, jotka oli varastettu työmailta.

Räjähteitä varastetaan työmailta ehkä paljon enemmän. Rakennusfirmat eivät ehkä ilmoita kaikkia räjähdevarkauksia poliisille, koska rakennusfirmat eivät ehkä valvo tarpeeksi räjähteiden säilytystä. Siksi ne eivät halua ilmoittaa poliisille, jos räjähteitä katoaa.

Laki ei vaadi ilmoittamaan työmaiden räjähdevarkauksista.

Talvirengaskausi alkaa

Pari uusia nastarenkaita
Nämä talvirenkaat ovat nastarenkaat. Talvirenkaat voivat olla myös kitkarenkaat, eli renkaat, joissa ei ole nastoja. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Talven ensimmäiset lumisateet ruuhkauttavat rengasfirmoja. Autoihin vaihdetaan nyt talvirenkaat.

Laki talvirenkaista on muuttunut. Talvirengaskausi on marraskuusta maaliskuuhun. Uusi laki sanoo, että autoilijan pitää käyttää talvirenkaita, jos keli on liukas.

Kesärenkailla saa ajaa, jos keli on tosi hyvä. Esimerkiksi syksyllä tai keväällä voi olla hyvä keli. Talvirenkaat on hyvä pitää autossa koko talven.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä