Maanantai 19.3. 2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä on Aku Louhimiehen ammatti?

Oikea vastaus:

Elokuvaohjaaja.

2.Mistä Aku Louhimiestä syytetään?

Oikea vastaus:

Näyttelijöiden huonosta kohtelusta.

3.Mikä on Aku Louhimiehen ohjaama tunnettu elokuva?

Oikea vastaus:

Tuntematon sotilas.

4.Alkaako kielikokeilu kaikkialla Suomessa?

Oikea vastaus:

Ei. Kokeilu alkaa viidessä kaupungissa.

5.Muistatko, missä viidessä kaupungissa kielikokeilu alkaa?

Oikea vastaus:

Jämsä, Pieksämäki, Rovaniemi, Savonlinna ja Ylöjärvi.

6.Mitä kieltä kokeilussa ei tarvitse opiskella?

Oikea vastaus:

Ruotsin kieltä.

7.Mitä tauteja punkit voivat levittää?

Oikea vastaus:

Puutiaisaivokuumetta ja borrelioosia.

8.Missä punkit viihtyvät?

Oikea vastaus:

Pensaikoissa ja heinikoissa.

9.Mitä päivää tänään Suomessa vietettiin?

Oikea vastaus:

Minna Canthin ja tasa-arvon päivää.

10.Mikä asia oli Minna Canthille erittäin tärkeä?

Oikea vastaus:

Tyttöjen koulutus.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä