Maanantai 19.3. 2018 (radio)

Suomalaista ohjaajaa syytetään huonosta kohtelusta

Tuntematon Sotilas -elokuvan kuvaukset Suomenlinnassa. Kuvassa ohjaaja Aku Louhimies.
Ohjaaja Aku Louhimies Kuva: Pasi Murto / AOP
Elokuvaohjaaja Aku Louhimiestä syytetään näyttelijöiden huonosta kohtelusta.

Jotkut tunnetut näyttelijät kertovat, että Aku Louhimies on kohdellut näyttelijöitä huonosti. Näyttelijät sanovat, että Louhimies on pakottanut heitä tekemään asioita, joita he eivät halunneet tehdä. Tätä mieltä ovat monet naisnäyttelijät.

Aku Louhimies sanoo, että hän ei hyväksy minkäänlaista syrjintää tai kiusaamista. Hän on pahoillaan, jos näyttelijät ovat voineet huonosti.

Aku Louhimies ohjaa elokuvia. Hän on ohjannut esimerkiksi elokuvan Tuntematon sotilas. Elokuvan on nähnyt jo yli miljoona katsojaa.

Viisi kaupunkia kielikokeilussa

Kirjoittava käsi ruotsinkirjan päällä.
Kokeiluun osallistuminen on vapaaehtoista. Kuva: YLE
Suomessa alkaa kielenopiskelun kokeilu.

Viisi kaupunkia aloittaa kouluissa kokeilun, jossa ruotsin kieltä ei tarvitse opiskella. Oppilaan pitää valita tilalle joku muu ulkomainen kieli. Kielikokeilussa on mukana noin 450 oppilasta, jotka menevät kuudennelle luokalle. He ovat 12-vuotiaita.

Kokeilussa ovat mukana kaupungit Jämsä, Pieksämäki, Rovaniemi, Savonlinna ja Ylöjärvi.

Ruotsi on Suomessa toinen virallinen kieli ja sitä on ollut pakko opiskella.

Ilmaisia punkkirokotuksia

Punkki kävelee kyynärtaipeella kesäkuussa 2017.
Punkkeja on melkein koko Suomessa. Kuva: Veikka Mäki
Monet ihmiset voivat saada ilmaisen punkkirokotuksen.

Rokotteesta ei tarvitse maksaa, jos asuu tai oleskelee alueella, jossa on paljon punkkeja.

Ilmaisen punkkirokotuksen voi saada, jos oleskelee joissakin paikoissa Lappeenrannassa, Kemissä, Raahessa ja Kotkassa. Aikaisemmin ilmainen rokotus on annettu Ahvenanmaalla, Paraisilla tai Simossa.

Punkit voivat levittää tauteja, kuten puutiaisaivokuumetta ja borrelioosia.

Punkit viihtyvät pensaikoissa ja heinikoissa. Punkki on levinnyt melkein koko Suomeen.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ilmoittaa joka vuosi riskialueet, joissa voi saada ilmaisia rokotuksia.

Minna Canth ja tasa-arvo

Kanttila
Minna Canthin kotitalo on Kuopiossa. Kuva: Pertti Huotari / Yle
Tänään vietetään Minna Canthin ja tasa-arvon päivää.

Minna Canth eli 1800-luvulla. Hän oli suomalainen kirjailija ja vaikuttaja.

Minna Canth kirjoitti paljon naisen elämästä. Hän halusi parantaa esimerkiksi tyttöjen koulutusta ja oli tärkeä henkilö suomenkielisen koulutuksen kehittämisessä.

Minna Canth on ensimmäinen suomalainen nainen, jolla on oma liputuspäivä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä